Bo storytelling mamy we krwi…

bo storytelling mamy we krwi Niegdyś historię pisali wyłącznie zwycięzcy. W dzisiejszych czasach, w dobie ogromnej konkurencji na rynku, swoją historię chce opowiadać wielu. Niestety nie każda z nich przemawia do odbiorców. Co zrobić, by historia Twojej marki zyskała audiencję i na trwałe zapisała się w pamięci klientów? Naucz się efektywnie wykorzystywać storytelling w strategii swojej firmy!

Geneza storytellingu

Przez wiele lat eksperci głowili się nad tym, jak stworzyć efektywny przekaz reklamowy, dzięki któremu komunikacja marki z klientem będzie naprawdę skuteczna. Najczęściej stosowano strategię, polegającą na przedstawieniu jakiegoś problemu, a następnie wskazaniu swojego produktu, jako najlepszego rozwiązania. Niesamowite właściwości wyrobu i dokładna nazwa marki powtarzane były tak często i tak natrętnie, że reklama zaczęła drażnić odbiorców. Klienci stali się odporni na jednostronne, bezpośrednie komunikaty, które na dodatek podawane były wciąż tą samą, nużącą metodą. Zapewne sam również wielokrotnie zmieniałeś kanał w telewizorze lub wyłączałeś pojawiający się baner, by nie słuchać tej mantry…

To, co jednak przelało czarę goryczy, to nie nuda czy powtarzalność schematów w produkcjach, ale sztuczność. To właśnie ona była najsłabszym ogniwem, które sprawiało, że komunikacja marki z klientem była zakłócona. Niewiele by brakowało, że zostałaby ona zupełnie zburzona, ale na szczęście specjaliści od marketingu doszli do genialnego w swej prostocie wniosku. Skoro sztuczność jest tym, co drażni i zniechęca klientów, to trzeba ją zastąpić czymś zupełnie odwrotnym. Czym? Naturalnością. A dokładniej, pozbawionym nadętości i górnolotności – storytellingiem.

Storytelling – przekonywująca siła opowieści

Storytelling, który bazuje na przekazywaniu atrakcyjnych historii ma w sobie ogromny potencjał i moc. To odpowiedź na potrzeby klientów, którzy mają już dość ogranych tekstów o niesamowitych właściwościach produktu czy suchych komunikatów, typu: „dobra jakość za przystępną cenę”. Potrzebują fascynujących opowieści – takich, które wzbudzą emocje, wywołają napięcie, a w efekcie – zapadną im w pamięć. Pragną śledzić perypetie bohaterów reklam, utożsamiać się z ich problemami. Chcą barwnych opowiadań, które przekonają ich do dokonania określonego wyboru konsumenckiego nie za pomocą krzykliwych haseł, ale ciekawej fabuły.

Przypomnij sobie jedną z pierwszych reklam Milki:

Czy hasło ‘a świstak siedzi i zawija je w te sreberka’ nie cisnęło Ci się na usta, gdy mijałeś półkę z czekoladami? I czy czekolada tej marki nie lądowała zdecydowanie częściej w Twoim koszyku po obejrzeniu tego spotu?

Czy warto wykorzystać to narzędzie marketingowe?

Storytelling to niezwykle skuteczne narzędzie marketingowe, które wypełnia lukę, jaka zaczęła się tworzyć pomiędzy marką a klientem. Połączenie spójnej i ciekawej historii marki wraz z subtelną, acz przekonywującą treścią reklamową przynosi wymierne korzyści obu stronom. Klient otrzymuje intrygującą opowieść, ogromną dawkę rozrywki i pozytywne emocje, których często brakuje mu w codziennym życiu. Z kolei Ty możesz w nowoczesny i skuteczny sposób wypromować swoją markę, zwiększyć jej rozpoznawalność i podnieść wskaźniki sprzedaży.

Jak pokazują wyniki analiz, przeprowadzonych przez pracowników SWPS, decyzje konsumenckie są coraz częściej podejmowane pod wpływem emocji, a nie logiki. Mówiąc wprost – klienci chętniej skorzystają z oferty tej firmy, której reklama pobudziła ich zmysły i wyobraźnię niż tej, która zaproponowała najkorzystniejszą ofertę cenową. Dlatego nie rezygnuj z wykorzystania storytellingu w strategii swojej marki, nawet jeśli gawędziarstwo i powieściopisarstwo nie jest Twoją mocną stroną. Pamiętaj, że zawsze możesz zwrócić się o pomoc do fachowców, którzy chętnie udzielą Ci kreatywnego wsparcia i sprawią, że komunikacja marki z klientami stanie się o wiele bardziej skuteczna!

Co ważne, wykorzystanie storytellingu nie musi być drogie. Liczy się tu bowiem pomysł – im ciekawszą historię swej marki opowiesz, tym skuteczniej dotrzesz do umysłu odbiorcy. Dowodem na to niech będzie strona warszawskiego hotelu Polonia: http://www.poloniapalace.com/history-pl.html. Przedstawienie dziejów budynku czy wskazanie osobistości, które miały sposobność tam przebywać sprawia, że miejsce to nabiera unikalnego charakteru, a oferta – zyskuje na atrakcyjności.

Jak widzisz, storytelling to niezwykle ciekawe i skuteczne narzędzie marketingowe. Jeżeli uwzględnisz je w swych działaniach reklamowych to być może historia Twojej marki zapisze się nie tylko w pamięci klientów, ale także na kartach podręczników do… e-marketingu!

Foto: http://www.sxc.hu

DODANO: 15.07.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs