Skuteczny pomiar w social mediach

Niemal każda firma w Polsce prowadzi działania w social mediach. Ale czy są to działania skuteczne? Niestety, ponad połowa tego nie wie, ponieważ jedynie 43% firm oblicza efektywność działań w mediach społecznościowych. Jest to duży błąd. Jeśli nie prowadzimy żadnych pomiarów, to nie jesteśmy w stanie ocenić czy działania przynoszą jakikolwiek rezultaty i czy są opłacalne.

Nie jest łatwo mierzyć skuteczność w social mediach, to prawda. Społeczności bowiem są bardzo dynamiczne, nie mamy nad nimi kontroli, nie możemy z dużym wyprzedzeniem planować pewnych działań. Jednak nie oznacza to, że mierzenie efektów nie jest możliwe. Jak zatem prowadzić skuteczny pomiar w social mediach?

Wyznacz konkretny cel

Którędy iść, skoro nie wiesz dokąd zmierzasz? To banalne pytanie właściwie opisuje, jak ważny jest cel. Wyznaczenie go jest najważniejszym zadaniem, niezbędnym do pomiaru efektywności działań w mediach społecznościowych.

Skuteczny pomiar w social mediach to przede wszystkim jasny cel

Aby móc ocenić, czy cel został osiągnięty, musisz jasno określić sobie, co tak naprawdę chcesz osiągnąć. Na czym bardziej Ci zależy – na zasięgu czy na zaangażowaniu? Liczy się sprzedaż czy wizerunek? Oczywiście można mieć kilka celów, jednak każdy z nich musi być jasno sprecyzowany.

Określ mierniki

Zastanów się, w jaki sposób dowiesz się, czy cel został osiągnięty. Jakie liczby konkretnie pokażą Ci postęp w realizacji celu? Pomiar w social mediach opiera się na liczbach i wszelkie efekty działań powinniśmy umieć przełożyć na liczby właśnie. Jeśli zależy Ci na zaangażowaniu, możesz liczyć liczbę akcji wykonanych na fanpage’u Twojej marki/firmy: polubienia, komentarze czy udostępnienia. Jeśli interesuje Cię zasięg, sprawdzasz do ilu osób docierają Twoje wiadomości. W każdym przypadku najważniejsze jest to, aby przełożyć cele na konkretne liczby. Inaczej nie będziesz w stanie ani obliczyć efektywności, ani porównać wyników między sobą.

Ustal punkt odniesienia pomiaru

Aby wiedzieć, czy coś się zmieniło, musisz mieć punkt odniesienia. Skąd dowiesz się, czy liczba przekierowań na Twoją stronę z Facebooka zwiększyła się, jeśli nie wiesz, jaka ta liczba była na początku? Dane historyczne są najczęściej wykorzystywane jako punkt odniesienia.

Jednak nie zawsze jest to możliwe. Jeśli dopiero zaczynasz prowadzić działania, nie masz dostępu do takich danych. Co wtedy zrobić? Masz kilka możliwości:

  • konkurencja jako punkt odniesienia - sprawdź jak działa konkurencja i oceń, jakie osiąga rezultaty; a teraz określ, czy Twoja pozycja względem konkurencji poprawiła się czy pogorszył,
  • badanie stanu faktycznego - przeprowadź badania, które mają na celu ocenę stanu faktycznego, w jakim znajduje się Twoja firma czy marka,
  • pomiar po pierwszym etapie działań – przeprowadzić taki pomiar; następnych badaniach to jego wyniki będą Twoim punktem odniesienia .

 

Wybierz narzędzia pomiaru

Aby skutecznie prowadzić pomiar w social mediach musisz mieć do tego odpowiednie narzędzia. Zależne są one przede wszystkim od wyznaczonego celu. Czym innym zmierzymy jakość prowadzonych dyskusji w sieci, czym innym zaangażowanie, a zupełnie czym innym sprzedaż. Często jednak trzeba użyć kilku narzędzi, aby skutecznie prowadzić pomiar w social mediach. To media złożone, różnorodne i dynamiczne. Nie ma tutaj jednolitych wskaźników. Dlatego warto posiłkować się kilkoma narzędziami. Pomyślisz pewnie, że to niezwykle kosztowne. Jednak nie musi tak być. Wiele narzędzi jest darmowych (np. narzędzia do monitoringu internetu opisane przeze mnie tutaj).

Przeanalizuj dane

Danych nie zbiera się po to, aby zrobić z nich piękny raport. Dane zbiera się po to, aby je przeanalizować, ocenić i wyciągnąć wnioski. Czy udało Ci się osiągnąć cel? Jeśli nie, to co jest przyczyną? Jakie są cele na następny okres?

Pomiar w social mediach

Mierz, mierz i jeszcze raz mierz. Bez prowadzenia pomiaru, nie jesteś w stanie ocenić skuteczności działań. Mierząc efekty tego co robisz, możesz optymalizować nie tylko swoje działania, ale także wydatki. Wychwycisz to, co jest nieefektywne, a zainwestujesz w skuteczne działania. Jeśli jednak nie jesteś w stanie samodzielnie mierzyć skuteczności swoich działań, poproś o pomoc!

foto: flickr.com

DODANO: 15.11.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs