Jak przeprowadzić skuteczny konkurs na Facebooku? - 3 elementy

Konkurs i promocja, to bez wątpienia pierwsze, co przychodzi na myśl social media managerowi, gdy staje przed wyzwaniem zwiększenia efektywności działań na Facebooku. My Polacy tak mamy - według badań Demoskop, 1/3 Polaków lubi brać udział w konkursach*. Dlaczego zatem nie każdy konkurs na Facebooku kończy się spektakularnym sukcesem? Wystarczy zadbać o 3 kluczowe elementy.

Polacy uwielbiają konkursy - także na Facebooku

Polacy lubią konkursy

Przytoczone powyżej badania pochodzą z 2002 roku - nowszych nie udało mi się znaleźć. Wówczas oczywiście jeszcze nie znaliśmy Facebooka, ale wystarczy szybki przegląd najpopularniejszych fanpage'y i gołym okiem widać, że konkursy cieszą się niesłabnącą popularnością , zaraz po memach i demotach. Z resztą, kto nie lubi dostawać czegoś (prawie) za darmo?

Jednak, aby banalna - na pierwszy rzut oka - recepta na duży zasięg i miliony nowych lajków przyniosła zamierzone efekty, zadbaj o 3 elementy skutecznego konkursu na Facebooku.

1. Kontekst i cel konkursu

To kryterium tyczy się zarówno konkursów jak i każdego innego działania w social marketingu. Po co organizujesz konkurs? Czy przedmiot konkursu w jakikolwiek sposób nawiązuje do Twojej działalności? Co zainteresuje Twoich fanów?

Musisz zdać sobie sprawę z tego, że konkurs jest elementem Twojej stałej komunikacji, a celem Twoich wysiłków jest przyciągnięcie zainteresowania Twojej grupy docelowej. Powiązanie może zostać wprowadzone zarówno na poziomie zadania konkursowego (np. wakacyjne zdjęcie w konkursie organizowanym przez biuro podróży), jak i nagrody (wycieczka zagraniczna).

Jeśli nie wprowadzisz powiązania ryzykujesz, że konkurs przyciągnie uczestników całkowicie niezainteresowanych Twoim biznesem i ostatecznie poza chwilowym wzrostem statystyk, nie osiągniesz żadnych długoterminowych korzyści.

2. Nagroda - adekwatna do zaangażowania i efektów

Nagroda lub pula nagród, to podstawowy wyróżnik każdego konkursu. Nie warto na niej oszczędzać, bowiem właśnie z tej perspektywy każdy potencjalny uczestnik rozważy "opłacalność" udziału w konkursie. Dla dwóch naszych klientów operujących w tej samej branży przeprowadziliśmy podobne konkursy - oczywiście w rozsądnym odstępie czasowym.

W pierwszym przypadku klient zgodził się na pulę nagród o wartości ponad 1200 zł, co zaowocowało ponad 300 zgłoszeniami konkursowymi na stosunkowo niedużym fanpage'u. Drugi klient zaś obstawał za nagrodą o wartości niespełna 100 zł. Efektem były zaledwie 33 zgłoszenia w społeczności o porównywalnej liczebności.

Jeśli zaproponujesz darmową wycieczkę lub gadżet o wartości kilku tysięcy złotych w zamian za dokończenie zdania lub podzielenie się prywatnym zdjęciem, możesz mieć pewność, że konkurs przyciągnie wielu zainteresowanych. Jeśli zaś za analogiczne zaangażowanie zaproponujesz gratyfikację o wartości 50zł, chętnych będzie mniej.

Oczywiście nie oznacza to, że firmy dysponujące niewielkimi budżetami powinny zaprzestać organizacji konkursów. Jednak miej świadomość, że atrakcyjność nagrody musi być adekwatna do stopnia skomplikowania zadania konkursowego i efektów, jakie chcesz osiągnąć.

Wejdź w buty swojego fana i zadaj sobie proste pytania:

  • czy wziąłbym udział we własnym konkursie?
  • co konkurs powinien oferować, abym chciał wziąć w nim udział?

3. Wypromuj konkurs

Nawet nagroda o wartości miliona dolarów nie zapewni Ci sukcesu, jeśli nikt nie dowie się o Twoim konkursie. Planując konkurs, zaplanuj także jego promocję - zarówno w płatnych kanałach reklamowych jak i organicznych. Jeśli prowadzisz kawiarnię, poinformuj o konkursie na Facebooku każdego klienta, który w czasie jego trwania odwiedzi Twój lokal. Jeśli masz stronę lub sklep internetowy - informacja o wydarzeniu na stronie głównej, to niemal obowiązek.

dobrą praktyką jest również wkomponowanie w ideę konkursu elementu zwiększającego prawdopodobieństwo udostępnienia informacji o nim przez osoby biorące w nim udział. Najprościej dodać taki obowiązek do zadania konkursowego, ale warto zaproponować także bardziej wysublimowane metody motywacji.

W opisywanym powyżej przypadku (dla pierwszego klienta), za pomocą konkursu skonstruowanego wg. tych zasad, udało nam się zdobyć 360 nowych fanów (wzrost o 30%), a zasięg komunikacji w czasie trwania konkursu wahał się pomiędzy 800 a 1100 użytkowników.

Statystyki fanpage w trakcie konkursu (żródło: POMYSŁOWNI-PORTFOLIO)

Pamiętaj o przepisach!

Powyżej skupiłem się na koncepcyjnych aspektach projektowania konkursów na Facebooku. Zanim jednak usiądziesz do swojej deski kreślarskiej, koniecznie zapoznaj się przepisami prawnymi na temat konkursów i loterii obowiązującymi w Polsce (na loterię należy posiadać zezwolenie!), oraz z regulaminem Facebooka, który także nakłada pewne ramy na organizację konkursów.

Chcesz coś dodać do treści lub zadać pytanie? Skorzystaj z komentarzy poniżej.

*źródło: Badania Demoskop

DODANO: 8.08.2014r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs