Przepis na skuteczne pozycjonowanie dla małych firm

Być może należysz do tych osób, które powątpiewają w możliwość odniesienia sukcesu w pozycjonowaniu stron małych przedsiębiorstw. Na pierwszy rzut oka zgadza się to ze zdrowym rozsądkiem. W końcu „grube ryby” długo pracowały na swój autorytet, bazę linków, niemałą grupę stałych gości, a do tego budżet pozwala im działać z dużo większym rozmachem, czyż nie? Na szczęście nie pieniądz jest tu najważniejszy.

Piękno SEO polega m.in. na tym, że zawsze istnieje w nim furtka dla mniejszych graczy. Pozwala ona zająć wysokie miejsce w wyszukiwaniach nawet przy najostrzejszej konkurencji.

Diabeł tkwi jednak w szczegółach, a konkretnie w doborze słów kluczowych. Aby uświadomić sobie, że dzięki temu skuteczne pozycjonowanie dla małych firm naprawdę jest możliwe, musisz zapoznać się z tzw.

Long-tail keywords

Czyli mówiąc po naszemu – „słowami kluczowymi o długim ogonie”, określanymi też czasem jako pozycjonowanie szerokie. Koncept „długiego ogona” pochodzi z dziedziny ekonomii. Odnosi się on do takiej krzywej popytu konsumentów, w której to najbardziej popularne dobra i usługi danej firmy stanowią najmniejszy procentowy udział w całej krzywej, będąc jej graficzną „głową”. Pozostały „długi ogon” to właśnie popyt na całą resztę mniej popularnych, choć razem znacznie liczniejszych dóbr.

long tail keywords to klucz do sukcesu w SEO małych firm

 

Przekładając to na język SEO, long-tail keywords będą frazami rzadziej wpisywanymi przez internautów, dłuższymi i bardziej szczegółowymi. I właśnie za takimi zapytaniami, znacznie częściej niż w przypadku ogólnych haseł, stać będzie przyszły klient. O ile szerokie hasło „solarium” wpisać mogą osoby o bardzo różnej motywacji (klient, przedsiębiorca szukający sprzętu, osoba potrzebująca ogólnych informacji itp.), tak już „solarium Warszawa Praga tanio” zdecydowanie wskazuje na internautę o sprecyzowanej potrzebie.

Sztuka zatem polega na takim zoptymalizowaniu twojej witryny, by zamiast skupiać się na bardzo pojemnych frazach, okupowanych przez wspomniane „grube ryby”, celować w umiejętnie dobrane frazy niszowe. Prześledźmy to na przykładzie.

Przykład pozycjonowania dla małej firmy

Wyobraź sobie siebie w roli mieszkającego w Warszawie, personalnego trenera fitness i kulturystyki, który chciałby zareklamować swoje usługi w Internecie. Po przeprowadzeniu niezbędnej analizy różnych kombinacji słów kluczowych w Google Keyword Tool widzimy, że tak szerokie hasło jak „trener osobisty” ma ok. tysiąca miesięcznych wyszukiwań lokalnych. Wiele wody w Wiśle musiałoby upłynąć, zanim znaleźlibyśmy się na pierwszej stronie wyszukiwań, o pierwszej piątce nie wspominając. Niewiele lepiej sytuacja wygląda w przypadku dłuższej frazy „trener osobisty warszawa”.

pozycjonowanie szerokie - jak to zrobić?

 

Jak widać na powyższych przykładach, bardzo wiele zmienia dodanie niepozornego słowa „online”. „Trener kulturystyki” ma tylko 60 zapytań miesięcznie, więc już w tej postaci nie jest specjalnie konkurencyjną frazą.

Co więcej, korzystając z long-tail’a „trener osobisty online Warszawa” za jednym zamachem pozycjonowalibyśmy też na „trener osobisty”, „trener online”, „trener osobisty Warszawa” i „trener Warszawa”. Algorytm Google bowiem, chcąc ułatwić życie internautom, nie trzyma się sztywno kolejności słów.

Powyższy proces odnosi się tylko do optymalizacji strony głównej. Dla podstron poświęconych fitnessowi, kulturystyce, poradom żywieniowym, ofercie itp. należy ten zabieg powtórzyć, tym razem podporządkowując nasz wybór słów kluczowych poszczególnym działom. Zawsze myśl o swoim serwisie jak o drzewie fraz kluczowych, gdzie z każdego rozgałęzienia dojść można do pnia w postaci strony głównej.

Zapewniam, że z czasem docenią to zarówno czytelnicy, jak i roboty Google.

Jeśli nabrałeś apetytu na więcej praktycznych i fachowych porad ze świata SEO i szeroko rozumianego marketingu internetowego, to zachęcam do subskrypcji oraz serdecznie zapraszam na nasz facebookowy profil!

DODANO: 12.06.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs