Reklamy na Facebooku? Przecież jest darmowy…

Reklama na FacebookuNa Facebooku, czy szerzej w social media, funkcjonują dwa rodzaje firm. Pierwszy z nich uważa, że Facebook jest darmowy. Drugi zaś, potrafi go skutecznie wykorzystać do zdobywania klientów ;) Tłumaczenie, dlaczego social media nie są "za darmo" zostawię sobie jednak na inną okazję.

W tym poście przedstawię Ci najskuteczniejsze (co nie znaczy że najprostsze) narzędzie umożliwiające zdobywanie nowych fanów, angażowanie już istniejących i zmienianie ich w Klientów Twojej firmy. Oto krótki przewodnik po reklamach na Facebooku.

Formy reklamy na Facebooku

Zacznijmy od podstaw. Chcąc uruchomić swoją pierwszą kampanię, do wyboru masz zasadniczo 3 formy reklamowe:

  • Reklamy tekstowo-graficzne przypominające tzw. linki sponsorowane, czyli podstawową formę reklamy znaną np. z Google Adwords, ale uzupełnioną o grafikę w formacie 100x72px, wyświetlające się w prawej kolumnie strony.

Reklama na Facebooku

  • Zdarzenia sponsorowane, czyli proste informacje np. o tym, że ktoś polubił Twoja stronę lub post, pojawiające się w news feedzie, skierowane głównie do znajomych nowego fana. Stanowią one dodatek do reklam tekstowo-graficznych.

Zdarzenie sponsorowane na Facebooku

  • Sponsored stories, nazywane po polsku Postami sponsorowanymi. Są do dowolne posty lub zdarzenia z Twojego profilu, które chcesz szerzej obwieścić wyświetlając je w news feedzie Twoich fanów lub innych użytkowników Facebooka.

Post sponosorwany na Facebooku

Pierwsze dwie formy dostępne są z poziomu Managera reklam na Facebooku. Trzecia natomiast dostępna jest z poziomu Twojej tablicy. Po prostu kliknij w niewielki prostokąt w prawym dolnym rogu okna postu, ustaw podstawowe parametry takie jak grupa docelowa, dostępny budżet i gotowe. Tyle teorii, czas na praktykę.

Jak przygotować skuteczną reklamę?

Jeśli znasz specyfikę tworzenia reklam Adwords, możesz z powodzeniem zastosować tą samą metodologię przy tworzeniu reklamy tekstowo-graficznej na Facebooku. Pamiętaj o:

  • konkretnym nagłówku
    Powinien on przyciągnąć uwagę odbiorcy, a zarazem w 2-3 słowach streścić co w zasadzie reklamujesz i dlaczego ktoś powinien się tym zainteresować. Na nagłówek masz 25 znaków - aż nadto ;)
  • wezwaniu do akcji
    Jest to kluczowy element copy każdej reklamy. Spraw, by odbiorca wiedział, czego od niego oczekujesz. Zadaj pytanie, zachęć do kliknięcia, stwórz cokolwiek, co nie pozostawi odbiorcy samego sobie z Twoim przekazem. Opis Twojej reklamy to maksymalnie 90 znaków - zatem bądź konkretny.
  • ciekawej, atrakcyjnej grafice
    Pamiętaj, że nie tylko Ty się reklamujesz, a żeby przyciągnąć wzrok potencjalnego klienta do prawej kolumny, podczas gdy zajęty jest czytaniem postów znajomych, zwracająca uwagę grafika, to Twoja podstawowa broń. Pamiętaj także o regule 20% (opisanej TUTAJ).
  • kontrowersji
    Możesz się teraz wzdrygnąć z obrzydzeniem, śmiało. Fakty jednak są takie, że uwielbiamy kontrowersje. Kto nie kliknąłby w zdjęcie biustu supermodelki, czy Jarosława Kaczyńskiego ze skrętem niech pierwszy rzuci kamień ;) Oczywiście na dłuższą metę to nie wystarczy, wykorzystaj więc kontrowersję mądrze, w służbie Twojej firmie.

Podobnie sprawa się ma z postami sponsorowanymi. Tyle, że powyższy schemat należy wdrożyć na etapie przygotowania postu na Twojej tablicy - w końcu to on będzie promowany. Po drugie post sponsorowany może być kierowany do aktualnych fanów lub osób w jakiś sposób z nimi powiązanych. Możesz więc przy jego tworzeniu także posługiwać się kontekstem, który w przypadku zwykłej "zimnej reklamy" byłby po prostu niezrozumiały lub nieatrakcyjny dla odbiorców.

Jak skutecznie kierować reklamy?

Facebook, wbrew pozorom, przyłożył się do swojego Managera reklam. Znajdziesz w nim bardzo szerokie możliwości precyzowania swojej grupy docelowej. Mamy do wyboru zarówno predefiniowane opcje tworzenia i kierowania reklam, w zależności od efektu jaki chcemy uzyskać, jak i opcje zaawansowane.

Konfiguracja kampanii na Facebooku

Reklamy mogą być kierowane ze względu na wiek, płeć, zainteresowania, język, lokalizację a nawet stopień relacji z marką. Dzięki temu nic nie stoi na przeszkodzie, aby skierować swoją reklamę np. do pełnoletnich mężczyzn zainteresowanych nowymi technologiami, przebywających w Polsce, mówiących po japońsku i niebędących fanami Twojej strony. Jeśli to nie robi na Tobie wrażenia - spróbuj tak z ulotką.

Kierowanie reklam na Facebooku

W przypadku postów sponsorowanych z kolei parametry grupy docelowej są nieco uproszczone. Nadal jednak pozwalają na dość daleko idącą swobodę:

Kierowanie postów sponsorowanych

Dlaczego warto się reklamować na Facebooku?

Kampanię reklamowe na Facebooku mogą zostać wykorzystane przez Twoją firmę na co najmniej kilka sposobów. Pierwszy z nich, to zwiększenie zasięgu i świadomości marki w Twojej grupie docelowej. Wystarczy skierować kampanię na znajomych Twoich fanów lub osoby w ogóle nie powiązane z Twoim Fan Page, aby cieszyć się stałym przyrostem nowych "lubicieli".

Co istotne, szczególnie dla firm których nie stać na spektakularne kampanie, ze względu na mniejszą popularność jest to znacznie tańszy system reklamowy niż np. Google Adwords, w którym stawki CPC dla niektórych branż sięgają nawet kilkudziesięciu złotych. Na Facebooku, możesz z powodzeniem osiągać zadowalające efekty dysponując nawet dwustuzłotowym budżetem. (Nie wierzysz? Sprawdź tutaj.)

Innym sposobem wykorzystania reklam na Facebooku jest zwiększenie poziomu zaangażowania na Twoim Fan Page. Standardowo, Twoje posty pojawiają się w news feedach zaledwie ok. 20% aktualnych fanów. Wystarczy kilkanaście złotych, aby dany post kilkukrotnie zwiększył swój zasięg (a co za tym idzie także ilość komentarzy, udostępnień itp.). Dzięki temu zyskasz okazję do dodatkowych interakcji fanów z Twoją marką, a w konsekwencji także sprzedaży.

Tyle jeśli chodzi o podstawy systemu reklamowego na Facebooku. Jeśli chcesz, abym rozwinął ten wątek o opis konkretnych przypadków, lub potrzebujesz pomocy w skonfigurowaniu swojej kampanii - daj znać w komentarzach poniżej.

DODANO: 25.07.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs