Reklamowe wojny brandów

reklamowe_wojny_brandów

Na reklamowym polu bitwy nieustannie trwają potyczki pomiędzy markami. W walce o uwagę klienta wykorzystywane są różne chwyty – zarówno te mniej, jak i te bardziej pomysłowe. Dziś chciałabym pokazać najciekawsze przykłady reklamowych wojen brandów, które wywołują zaskoczenie i uśmiech u odbiorców oraz wskrzeszają ogromne pokłady kreatywności u uczestników tych batalii.

Na czym polegają reklamowe wojny brandów?

Reklamowe wojny brandów mają na szczęście (!) niewiele wspólnego z prawdziwymi, brutalnymi walkami. To kreatywne potyczki pomiędzy markami, w których bronią są zaczepne teksty, aluzje i cięte riposty. Tworzy się je głównie na zasadzie bezpośredniego porównania lub odniesienia do produktu konkurencji. Hasła umieszcza się na billboardach, w spotach reklamowych, a także na banerach i w różnorodnych magazynach. Oponenci mają także do dyspozycji takie narzędzia, jak zdjęcia, grafiki czy filmiki.

Głównym celem reklamowych wojen brandów jest ukazanie unikalnego wizerunku własnej marki, wyeksponowanie jej zalet oraz odwrócenie uwagi klientów od produktów, oferowanych przez konkurencję. Aby walki te były uczciwe i nie godziły nazbyt w wizerunek rywala, ich reguły wytyczane są poprzez ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z dnia 16 kwietnia 1993 r.

Wojny brandów - motoryzacja:

Bezdyskusyjnie, najbardziej spektakularne i widowiskowe walki rozgrywają się pomiędzy największymi koncernami motoryzacyjnymi. To właśnie one dały początek zjawisku reklamowych wojen brandów. Poniższe przykłady pochodzą z lat 70. XX wieku:

ff

Współcześnie, w reklamowych wojnach brandów udział biorą tacy giganci, jak: BMW, Audi, Subaru, Bentley. Nie wiadomo kto zapoczątkował przedstawioną poniżej walkę, jednak jednogłośnym zwycięzcą tego pojedynku okazał się być Bentley:

dd

ddd

dddddddd

ddddd

Powyższe przykłady wyraźnie pokazuje, że w reklamowych wojnach brandów najsilniejszą bronią jest kreatywność, wyobraźnia i poczucie humoru...

Bitwa o wizerunek zwycięzcy – inne branże

W reklamowych wojnach brandów udział biorą przedstawiciele różnorodnych branż. Bardzo widowiskowe, oryginalne i zabawne walki toczą się pomiędzy gigantami gastronomicznymi, czyli: Burger King i McDonald’s. Konkurenci od lat tworzą niezwykle błyskotliwe akcje, mające na celu zdeprecjonowanie wizerunku oponenta.

Przedstawiciele McDonald’s niekiedy w dość bezpośredni sposób uświadamiają klientom, że istnieje o wiele bardziej komfortowe miejsce do spożywania posiłków od zatłoczonego i ciasnego wnętrza Burger Kinga:

vv

Z kolei Burger King w dosadny sposób ośmiesza wielkość jednego z podstawowych i zarazem najbardziej rozpoznawalnych produktów marki McDonald’s:

ggg

W branży telefonii komórkowej walka o wizerunek triumfatora toczyła się głównie pomiędzy Samsungiem i Apple. Debiutowi nowego, większego iPhonea 5 towarzyszył spory szum medialny. Szybko został on jednak zagłuszony nie tylko przez nieprzychylne opinie klientów, ale także przez akcję konkurencji, głoszącej pojawienie się „następnej wielkiej rzeczy”, czyli Galaxy S III:

vcc

W tej walce zwycięską ręką wyszedł Samsung. Ale nie zawsze tak bywało. Godnym rywalem w reklamowych wojnach brandów okazała się bowiem Nokia, która w niezwykle błyskotliwy sposób odpowiedziała na billboard, promujący Samsunga Galaxy Zoom i jego 10-krotny zoom optyczny:

fffff

Podstawienie ciężarówki z fotografią konkurencyjnego produktu – Lumii 1020 i podpisem: „a mimo to i tak tego nie dostrzegł…”, pokazało, że zwycięzcą tej pomysłowej rywalizacji jest Nokia.

Reklamowe wojny brandów wyraźnie pokazują, że warto inwestować w kreatywne formy promocji. Im lepsze, im bardziej pomysłowe są te akcje, tym większa szansa na wygraną. A zyskać można naprawdę wiele: rozgłos w mediach, nowych klientów, a także wizerunek zwycięzcy w swojej branży!

A może Wy znacie jakieś inne przykłady wojen brandów? Podzielcie się!:)

 Foto: http://www.sxc.hu, http://drajwblog.blogspot.com, http://fastfoodfromtheinside.wordpress.com, http://techgeek.com.au

 

DODANO: 17.10.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs