Personal branding jest w Twoich rękach!

personal_brandingZnane przysłowie „Jak Cię widzą, tak Cię piszą” zawsze miało realne odniesienie w rzeczywistości. Jednak w momencie, gdy Internet zyskał miano kluczowego przekaźnika wiarygodnych informacji, powiedzenie to nabrało jeszcze większego sensu. W końcu sposób, w jaki prezentujemy się w tak powszechnym, interaktywnym medium ma ogromny wpływ na naszą opinię. Dlatego, jeśli chcesz zbudować profesjonalny wizerunek w sieci to koniecznie dowiedz się, czym jest personal branding i przekonaj się, jak ogromny potencjał drzemie w tej nowoczesnej strategii marketingowej.

Czym jest personal branding?

Personal branding jest obecnie jednym z najgorętszych terminów w marketingu internetowym. Jak się okazuje, pojęcie to nie jest najnowszym wytworem specjalistów od social media, tylko ma bogatą historię i jest mocno zakorzenione w języku. Po raz pierwszy pojawiło się już w 1937 roku w książce Napoleona Hilla „Myśl i bogać się”! Już wtedy zwrócono uwagę na istotę kreowania profesjonalnego wizerunku własnej osoby. Obecnie, termin ‘personal branding’ przeżywa swoisty renesans. W nieco odświeżonym ujęciu, personal branding jest określany przede wszystkim jako nowoczesna strategia marketingowa, której celem jest intencjonalne budowanie swojego profesjonalnego wizerunku. Inaczej mówiąc – to kreowanie własnej, dobrze prosperującej, jednoosobowej firmy oraz przemyślane zarządzanie swoją tożsamością internetową.

Czy warto dbać o swój wizerunek w sieci?

Zapewne niejednokrotnie słyszałeś o tym, jak ważne jest budowanie swojej reputacji w Internecie. Przez długi okres czasu kwestia ta dotyczyła głównie znanych osobistości ze świata polityki, filmu czy estrady, które promowały się właśnie za pomocą mediów. Obecnie sytuacja ta uległa diametralnej zmianie - o swój wizerunek w sieci musi dbać każdy, bez wyjątku. Dlaczego? Otóż, jak pokazują wyniki badań Pew Internet, coraz więcej użytkowników traktuje Internet jako wiarygodne źródło informacji. W 2010 roku 7 na 10 osób deklarowało, że szukało wiadomości na temat innych osób właśnie w sieci! Były to zarówno osoby prywatne, które googlowały swoich znajomych czy wspomniane wcześniej gwiazdy, jak i właściciele firm, którzy chcieli w ten sposób dowiedzieć się czegoś o swoich potencjalnych pracownikach. Dlatego samodzielna, przemyślana promocja w Internecie jest obecnie nie tyle potrzebna, co wręcz konieczna!

Najważniejsze obszary działań

Do niedawna kreowanie swego wizerunku nie uwzględniało działań na takich płaszczyznach, jak blogi, serwisy społecznościowe czy własne strony internetowe. Jednak wraz z umocnieniem się pozycji Internetu jako medium komunikacji społecznej i przekaźnika wiarygodnych informacji, promowanie własnej marki objęło swym zasięgiem także tę sferę. Gruntem, który jest wyjątkowo podatny na wszelkie działania, mające na celu wykreowanie eksperckiej tożsamości, są kanały social media. Mam tu na myśli przede wszystkim: serwisy społecznościowe, takie jak Facebook, LinkedIn, Goldenline, blogi, videoblogi oraz mikroblogi – Twitter, Blip (temat ten rozszerzę w kolejnym artykule).

To, w jaki sposób zaprezentujemy się na tych płaszczyznach będzie miało ogromny wpływ na to, w jaki sposób będziemy postrzegani przez otoczenie, dlatego należy być ostrożnym. Personal branding to długotrwały proces, w którym nie może być żadnych potknięć czy pomyłek. Nadszarpnięty wizerunek jest bowiem bardzo trudno odbudować. W tym przypadku warto skonsultować się ze specjalistami, którzy doradzą nam najlepsze rozwiązania i pomogą stworzyć spójny, profesjonalny wizerunek w sieci.

Personal branding w kilku krokach

Jak już wspomniałam wcześniej, personal branding to wieloetapowy proces. Dan Schawbel, autorytet w dziedzinie kreowania wizerunku i właściciel poczytnego bloga PersonalBrandingBlog.com wyodrębnił cztery kroki, prowadzące do zbudowania własnej marki. Osoba, która chce zyskać wizerunek eksperta powinna:

  • odkryć swoją markę – uświadomić sobie swoje mocne strony, zastanowić się, jak w ciekawy i oryginalny sposób można by było je zaprezentować
  • wykreować swoją markę – stworzyć spójny, profesjonalny obraz własnej osoby, przemyśleć konkretne działania, służące autopromocji
  • zaprezentować swoją markę – wykorzystać wszystkie kanały social media narzędzia marketingowe do przedstawienia swojego wizerunku, przedstawić się jak największej grupie osób
  • utrzymać swoją markę – stale monitorować swój wizerunek w sieci, uaktualniać dane, poszerzać wiedzę, szybko reagować na zmiany na rynku i w branży e-marketingu i dostosowywać się do nich

Naturalnie, wszelkie działania autopromocyjne muszą tworzyć spójną, przemyślaną całość i być wykonywane regularnie. Nie bez znaczenia jest także inwencja i kreatywność, sięganie po różnorodne rozwiązania oraz bycie elastycznym w stosunku do licznych i częstych metamorfoz rynku brandingowego.

Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do zasadności kreowania wizerunku w sieci to przypomnij sobie o złotej zasadzie, która brzmi „najlepsza inwestycja to inwestycja w samego siebie”!

Foto:http://www.sxc.hu/

DODANO: 5.08.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs