Persona w strategii marki

strategia marki persona

Określenie grupy docelowej to jeden z najważniejszych etapów tworzenia strategii marki. Zadanie to wydaje się być dość proste. Jednak jak się okazuje, w wielu przypadkach komunikaty nadawane przez daną firmę wcale nie trafiają do wybranych przez nią adresatów. Dlaczego?

Kim jest persona

Być może spotkałeś się z sytuacją, gdy tworzone przez Ciebie treści nie docierały do wybranej przez Ciebie grupy odbiorców. Powodem tego może być zbyt ogólne określenie profilu klienta, pod kątem którego tworzone są wszelkie komunikaty marketingowe. Rozwiązaniem tego problemu jest stworzenie persony. Kim jest ta niezwykła postać?

Najprościej mówiąc, persona jest modelowym reprezentantem wybranej grupy docelowej. To wirtualny, wzorcowy klient, posiadający określony wygląd, charakterystyczne cechy oraz swoiste umiejętności, zainteresowania, wymagania i potrzeby. To także istotny i cenny składnik dobrze opracowanej strategii marki.

Rola persony w strategii marki

Wydaje Ci się, że kreowanie wyimaginowanego profilu klienta to strata czasu? Nic bardziej mylnego! „Ożywienie” tej postaci niesie za sobą wiele korzyści.

  • po pierwsze – umożliwia tworzenie takich treści, które faktycznie zainteresują Twojego odbiorcę.
  • po drugie - usprawnia formułowanie komunikatów reklamowych w takim języku, który trafi dokładnie do wybranej przez Ciebie grupy docelowej.

Jeśli te argumenty Cię nie przekonały to odpowiedz sobie na pytanie – co jest prostsze? Dopasowanie Twojego produktu/usługi do ogólnego pojęcia ‘target’, które jest pozbawione ludzkiego oblicza i charakteryzowane jedynie za pomocą suchych danych statystycznych czy może do postaci, która posiada ściśle określony charakter i osobowość?

Jak stworzyć personę?

Wizerunek persony powinien być jak najbardziej uczłowieczony. Dlatego, oprócz standardowych danych personalnych i demograficznych, takich jak: imię, nazwisko, wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, warto uwzględnić także inne, unikalne cechy tej postaci.

Bezdyskusyjnie, profesjonalnie wykreowana persona powinna posiadać swój własny charakter, czyli zespół cech, zarówno tych dobrych, jak i tych złych, które są swoiste dla danej jednostki. W jej opisie powinny zostać ściśle określone także zwyczaje, nawyki, hobby. Przy projektowaniu persony warto także uwzględnić takie informacje, jak posiadany przez nią stopień znajomości nowoczesnych technologii oraz oczekiwania wobec marek/produktów.

Podczas tworzenia persony nie można także zapominać o jej wyglądzie. Warto znaleźć zdjęcie, które będzie najbardziej odpowiadało wizerunkowi potencjalnego klienta. Dzięki temu, jeszcze precyzyjniej określisz swoją grupy odbiorców, a strategia marki okaże się być jeszcze bardziej efektywna.

Przykładowy szablon, służący do tworzenia persony wygląda tak:

Bez tytułu

Tworzenie persony nie jest prostym zadaniem. Wymaga to poświęcenia sporej ilości czasu, szczególnie na etapie zbierania wszelkich danych. Jednak zdecydowanie warto uwzględnić to działanie w strategii marki. Posiadanie spersonifikowanego profilu klienta sprawia bowiem, że staje się on bliższy. Dzięki temu łatwiej zrozumiesz jego potrzeby i stworzysz produkt, który go usatysfakcjonuje i sprosta jego wszelkim wymaganiom, a o to przecież chodzi, prawda?

Foto:http://www.sxc.hu, http://uxbite.com/

DODANO: 7.11.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 1

komentarze

Comments (1):

  1. […] Określenie targetu to sprawa oczywista w prowadzeniu jakichkolwiek działań marketingowych. Na Facebooku nie jest inaczej - inne komunikaty będziemy kierować do osób młodych, które dopiero co osiągnęły pełnoletniość, zupełnie inne do osób dojrzałych. Oczywiście wiek nie jest jedynym kryterium, ale nie o tym tu mowa. (O określeniu persony, czyli najbardziej typowego przedstawiciela grupy docelowej możesz przeczytać TUTAJ). […]

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs