O relacjach z mediami słów kilka…

relacje_z_mediamiZapewne niejednokrotnie przekonałeś się o tym, że przysłowie „należy cenić słowa, bo każde może być tym ostatnim” jest prawdziwe. Niekiedy wystarczy jedno, źle sformułowane zdanie, by zniweczyć plany o nowej posadzie, podwyżce czy zaważyć na kontaktach międzyludzkich. A czy zdajesz sobie sprawę, jaką moc mają słowa na płaszczyźnie biznesowej, a dokładniej w relacjach z mediami?

Istota media relations

Większość osób pojmuje media relations jako działania PR-owe, mające na celu budowanie więzi z przedstawicielami mediów w taki sposób, aby za ich pomocą przekazywać strategiczne informacje o firmie do określonych grup docelowych. Definicja ta jest poprawna, choć wymaga pewnego uzupełnienia.

Musisz pamiętać, że media relations to niezwykle silny przekaźnik informacji o Twojej firmie - zarówno tych dobrych, jak i tych złych. Wspomniane wcześniej ‘właściwy dobór  słów’ jest w tym przypadku na wagę złota! W relacjach z mediami liczy się każde zdanie, jakie przekazujesz im o swojej firmie. Każda wypowiedź na temat Twojej marki może przynieść Ci bowiem zarówno ogromny zysk, jak i… wielkie straty. Dlatego tak ważne jest, by relacje z mediami były budowane w sposób profesjonalny, a słowa, kierowane do dziennikarzy, wypowiadane były w odpowiedzialny i przemyślany sposób!

Media relations a public relations

Terminy media relations oraz public relations są przez wiele osób stosowane zamiennie. Naturalnie, mają one ze sobą wiele wspólnego, wręcz zazębiają się, jednak nie są tożsame. Relacje z mediami są częścią działań PR-owych, ich wycinkiem. Przynoszącym jednak widoczne rezultaty. Dlatego nie ma się co dziwić, że stanowią często główną oś działań PR-owych. W Twojej firmie również powinny stać się ważną częścią strategii!

Przygotowanie do nawiązania relacji z mediami

Przed podjęciem starań, mających na celu nawiązanie relacji z mediami, konieczne jest przeanalizowanie sytuacji, w jakiej znajduje się Twoja firma. Wiadome jest, że negatywne informacje wzbudzają zainteresowanie znacznie szybciej niż te dobre.  Dlatego powinieneś wykryć  i wyeliminować wszystkie problemy, które mogłyby ‘wypłynąć’ przy okazji na wierzch niczym przysłowiowa oliwa i postawić Twoją firmę w złym świetle.

Co jeszcze musisz zrobić, zanim przystąpisz do relacji z mediami? Powinieneś poznać specyfikę tego rynku. Jak się zapewne szybko przekonasz – rządzi się on swoimi prawami, dlatego musisz go poznać od podszewki. Warto zrobić listę dziennikarzy i mediów, które byłyby przypuszczalnie zainteresowane informacjami na temat Twojej firmy.  Konieczne jest również zaznajomienie się z narzędziami, za pomocą których buduje się relacje z mediami.

Jakie są to narzędzia? Najbardziej popularne to: : informacje prasowe, testy produktów oraz biuro prasowe czyli odrębna zakładka na stronie internetowej firmy skierowana bezpośrednio do mediów. Można w niej umieszczać ciekawe grafiki, prezentacje, wykresy, zdjęcia, fakty i wydarzenia z życia firmy. Oprócz tego wykorzystuje się również wywiady okolicznościowe, relacje telewizyjne i radiowe czy konferencje prasowe. To, z jakiego narzędzia powinieneś skorzystać zależy od tematu, jaki chcesz poruszyć.

Utrzymywanie pozytywnych relacji z mediami

Rynek mediów jest bez wątpienia bardzo specyficzny. Utrzymywanie stałych, dobrych relacji z mediami wymaga sporych umiejętności, a w tym biegłości w… posługiwaniu się słowem pisanym i mówionym. Odpowiednio ukształtowany warsztat dziennikarski jest niezbędny do tego, aby móc efektywnie wykorzystywać narzędzia PR.

Znajomość zasad tworzenia profesjonalnych tekstów jest niezbędna przy pisaniu informacji prasowych oraz opisów i testów produktów. Przydaje się także przy tworzeniu contentu dla stron internetowych, zawierających odrębny dział dla mediów. Umieszcza się w nim fakty i wydarzenia z życia firmy, interesujące prezentacje czy zdjęcia wraz z podpisami.

Z kolei wiedza na temat prawideł skutecznego przemawiania jest pomocna podczas wywiadów okolicznościowych, relacji telewizyjnych i radiowych oraz w czasie konferencji prasowych. Opanowanie sztuki oratorskiej jest także nieodzowna w komunikacji bezpośredniej z dziennikarzami.

Nie bez znaczenia są także kreatywne działania promocyjne, które przykuwają uwagę mediów. Przykładem tego może być akcja, zorganizowana przez MyGuide.com. Twórcy tego projektu potrzebowali funduszy, by móc zaprezentować się na międzynarodowych targach. Zorganizowali więc aukcję, na której można było wylicytować 1% udziałów firmy oraz... iPada 2. Pomysł spotkał się z ogromnym zainteresowaniem nie tylko licytujących, ale i mediów, które chętnie pisały o tej niekonwencjonalnej metodzie na zdobycie pieniędzy. Akcja wywołała spory szum i umożliwiła tej młodej firmie szybki start i swobodny rozwój.

Jak widać zatem, relacje z mediami nie należą do najprostszych.  Dlatego wiele firm – zarówno tych większych, jak i tych mniejszych, zwraca się o pomoc do profesjonalnych agencji. Zatrudnieni tam fachowcy doskonale znają specyfikę tego rynku i wiedzą jak przemawiać do przedstawicieli mediów, by zainteresować ich daną marką oraz jej produktami.

Pamiętaj, że dziennikarze chętnie wspominają o tym, co ciekawe, godne uwagi, innowacyjne, pomysłowe. W kontaktach z mediami należy być bardzo ostrożnym, a przede wszystkim – profesjonalnym. Każde słowo może tutaj zaważyć na dalszych losach Twojej firmy, dlatego wybieraj tylko te właściwe, a sukces nadejdzie z prędkością błyskawicy.

Foto: http://www.sxc.hu

DODANO: 7.10.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs