Newsletter Twojej firmy – zanim zaczniesz wysyłać

newsletter twojej firmy

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, lub inny biznes typu e-commerce, którego podstawą są częste transakcje o stosunkowo niskiej wartości, jednym z obowiązkowych narzędzi komunikacji marketingowej dla Ciebie jest newsletter.

Jak go wykorzystywać, aby naprawdę przynosił zyski, zamiast jedynie irytować Twoich klientów? Oto kilka prostych zasad:

Wysyłaj to, co będą chcieli czytać

Zanim w ogóle zabierzesz się do wysyłania newslettera, musisz zdać sobie sprawę, że po drugiej stronie listy adresowej są… żywi ludzie. Oni maja swoje pragnienia i zainteresowania, które niekoniecznie muszą być związane z Twoimi stricte biznesowymi celami.

Najczęściej popełnianym błędem jest traktowanie newslettera jak „słupa reklamowego”. Zastanów się, jak często sam kasujesz maile zawierające „streszczenie zawartości sklepu internetowego”? Jeśli chcesz skutecznie wykorzystać swój newsletter do zwiększania zysku, zastanów się dobrze nad tym, czego oczekiwać mogą jego odbiorcy. To klucz do skutecznej sprzedaży, także w internecie.

Być może Twoich klientów bardziej zaciekawią informacje o tym jak wykorzystywać Twoje produkty lub o tym, co dzieje się w Twojej branży? Pamiętaj, że nawet informację o aktualnym rabacie można podać ciekawie i zaangażować w nią odbiorców. Wystarczy się nieco wysilić!

Postaw na budowanie relacji

W brew pozorom, to nie sprzedaż jest najważniejsza w newsletterze, a relacja, jaką budujesz z każdym ze swoich klientów. Bez względu na to, czy jesteś dużą, czy małą firmą, musisz przyjąć do wiadomości, że docierając do skrzynki e-mailowej klienta, wkraczasz na „jego terytorium”. Nie trzeba Ci chyba tłumaczyć więc, co robi się we własnym domu z intruzami, próbującymi sprzedawać na siłę? ;) Taka, wątpliwej jakości, komunikacja marketingowa zaprowadzi Cię donikąd.

Dlatego ważne jest, abyś przede wszystkim zbudował relację ze swoim klientem – dał się poznać, polubić i zaakceptować. W każdej wiadomości, którą wysyłasz pokaż swoją ludzką twarz. Niech Twoi klienci wiedzą, że dbasz przede wszystkim o ich korzyści i satysfakcję, a nie o stan swojego konta.

Jeśli potraktujesz swoich klientów wyłącznie jak źródło dochodu – szybko ich stracisz i zginiesz bez nich. Jeśli jednak Twoi klienci staną się dobrymi przyjaciółmi – zostaną z Tobą na lata!

Wysyłaj newsletter regularnie

Kolejna zasada, której bezwzględnie należy przestrzegać, to systematyczność. Jeśli chcesz uzyskiwać korzyści budując relacje ze swoimi klientami, musisz budować je regularnie.

To tak jak ze znajomymi, czy rodziną. Jeśli regularnie utrzymujesz z nimi kontakt, zapewne będziesz mógł na nich liczyć w potrzebie. Jeśli natomiast odzywasz się do nich raz do roku, gdy potrzebujesz „drobnej pożyczki” – nie licz na miłe przyjęcie ;)

Newsletter możesz wysyłać co tydzień, co dwa tygodnie, a w skrajnych przypadkach co miesiąc. Jednak raz obiecanego terminu musisz dotrzymywać.

Bądź w kontakcie

Często spotykanym błędem, zwłaszcza w e-commerce, jest brak monitorowania odpowiedzi na newslettery lub wręcz wysyłanie ich z adresów typu [email protected] Takie zachowanie z Twojej strony wysyła jasny przekaz do Twoich klientów „nie obchodzi mnie, co myślisz”. Sądzisz, że to pomoże w budowaniu relacji?

Niejednokrotnie najprostszym sposobem, na przekonanie się o tym, co myślą Twoi klienci o Twojej firmie, czy są zadowoleni z otrzymywanych newsletterów jest po prostu sprawdzanie odpowiedzi!

Klienci nie zawsze chętnie korzystają z „wypasionych” formularzy kontaktowych na Twoje stronie. Nie zawsze pamiętają o tym, że „maja Ci coś do przekazania” akurat wtedy, gdy siadają przed komputerem. Jednak z pewnością przypomną sobie, gdy odbiorą Twój newsletter. Wystarczy przecież kliknąć „odpowiedz”.

Zapamiętaj te zasady, a przede wszystkim wprowadź je w życie przy redagowaniu własnego newslettera. Efektów możesz nie zauważyć po tygodniu, czy miesiącu. Jednak za jakiś czas z pewnością dojdziesz do wniosku, że bez newslettera w firmie, jak bez ręki ;)

Jeśli masz własne doświadczenia w redagowaniu i korzystaniu z newslettera jako narzędzia wsparcia sprzedaży w internecie, podziel się nimi w komentarzu poniżej. A może masz jakieś pytania?

Foto: flickr.com/Joanna Bourne

DODANO: 5.12.2012r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs