Narzędzia SEO, które pomogą w doborze słów kluczowych

narzędzia seoUmiejętne dobranie słów i fraz kluczowych jest absolutną podstawą skutecznego marketingu internetowego. Na całe szczęście, aby uporać się z tym odpowiedzialnym zadaniem, nie musimy polegać wyłącznie na własnej intuicji czy ślepym zgadywaniu. W internecie znajdziemy dziesiątki darmowych aplikacji, które pomogą nam dokonać wyboru, a także zasugerują alternatywne hasła. Poniżej omawiam kilka najbardziej podstawowych programów tego rodzaju.

Tzw. ,,słowa kluczowe”(ang. keywords) czy też „frazy kluczowe” (ang. key phrases) są prawdopodobnie pierwszymi terminami, które napotyka nowicjusz, stawiający swoje pierwsze kroki w SEO copywritingu. Pojęcia te oznaczają po prostu wszelkie hasła, które wpisują internauci, gdy za pomocą wyszukiwarki starają się znaleźć informacje o interesującym ich w danej chwili zagadnieniu np. „jak schudnąć?”, „tanie książki”, „pizza na telefon warszawa” itp. Na bazie tych haseł oraz bardzo skomplikowanych i ciągle udoskonalanych algorytmów wyszukiwarka (w tym przypadku Google) przyporządkowuje nowe strony określonej tematyce i przydziela im miejsce w wynikach wyszukiwania. Im wyższa pozycja, tym więcej gości, czyli potencjalnych klientów. Czy są jakieś narzędzia SEO, które pomogą w odpowiednim dopasowaniu słów kluczowych?

Wyszukiwarka Google

Pierwsze sugerowane przeze mnie narzędzie SEO jest na tyle oczywiste, że niestety często się o nim zapomina. A jest nim po prostu stara, dobra wyszukiwarka. Najpierw warto zastanowić się nad ogólną, bardzo podstawową frazą kluczową odnoszącą się do naszej działalności, a następnie wpisać ją w google’owym „szukaj”.

Dzięki temu poznamy z grubsza głównych rozgrywających w naszej niszy. W ten sposób możemy przeanalizować słowa i frazy wykorzystywane przez konkurencję. Możemy zobaczyć, w jaki sposób pozycjonują swoją stronę, aby znalazła się na samej górze wyników wyszukiwania.

Poza uważnym przejrzeniem konkurencyjnych stron warto również wykorzystać narzędzie takie jak

Keyword Density Analyzer Tool

Program tego rodzaju znaleźć można w internecie pod różnymi nazwami. Ja sam korzystam z Keyword Density Analyzer. Jak nazwa wskazuje, narzędzie analizuje gęstość użycia poszczególnych słów i fraz z interesującej nas strony. Jedyne co musimy zrobić, to umieścić jej adres w głównym okienku i nacisnąć „go”.

Choć nie są to bardzo precyzyjnie informacje, to dają nam pewien wgląd w strategię dobrze prosperującej konkurencji (zakładam, że przyglądamy się tylko pierwszym 3-5 wynikom w wyszukiwaniach), a i same mogą stanowić źródło inspiracji do wymyślania własnych haseł.

Übersuggest

Kolejnym darmowym narzędziem, z którym powinien zapoznać się każdy SEO copywriter jest Übersuggest. Większości z nas obiła się na pewno o uszy nazwa „Autouzupełnianie Google” (odpowiednik angielskiego Google Suggest). Jest to nazwa funkcji, która odpowiada za podpowiedzi podsuwane nam przez wyszukiwarkę w trakcie wpisywania wyszukiwanego hasła. Działający tutaj algorytm opiera się na dotychczasowych wyborach użytkowników, stąd też bardzo często Google wie „lepiej” od nas, czego tak naprawdę szukamy. Baza wszystkich autouzupełnień byłaby zatem bardzo łakomym kąskiem, nieprawdaż? I tym właśnie jest Übersuggest. Również i jego obsługa jest dziecinnie prosta.

Google Keyword Tool

Jest to bez wątpienia najpotężniejsze darmowe narzędzie tego rodzaju. Poza opartą na wielu wskaźnikach, bardzo kompleksową analizą słów kluczowych, zapewnia ono również długą listę alternatywnych fraz. W jednorazowym wyszukiwaniu można wkleić nawet i kilkadziesiąt zgromadzonych przez omówione już programy haseł, co znacznie przyspiesza cały proces. Krótko mówiąc – niezbędnik.

Google Trends

Na sam koniec warto skorzystać z kolejnego narzędzia SEO autorstwa Google, a mianowicie Google Trends. W tej quasi-wyszukiwarce, dzięki przejrzystemu wykresowi, możemy poznać dynamikę wyszukiwań internautów w oparciu o wpisane przez nas hasła. Doskonale sprawdza się ona w analizie naszych dwóch czy trzech głównych haseł kluczowych. Natomiast w przypadku haseł uzupełniających, bardziej skupionych na reprezentowanej przez nas niszy, należy zachować czujność. Mniejsza liczba wyszukiwań niekoniecznie oznacza mniejszy potencjał komercyjny danej frazy. Być może wpisują ją niemal wyłącznie osoby o jasno sprecyzowanych potrzebach, co prędzej przełożyłoby się na marketingowy sukces niż tysiące przypadkowych gości.

E-marketing słowami kluczowymi stoi

Nie sposób przecenić dobrodziejstw oferowanych przez opisane powyżej narzędzia SEO. Należy mieć świadomość, że sama wiara we własne siły nigdy nie pozwoli nam odgadnąć wszystkich wyborów dokonywanych na co dzień przez użytkowników wyszukiwarki. Na szczęście, powyższe urządzenia umożliwią zapanowanie w znacznym stopniu nad tym pozornym chaosem, a przy pewnym wysiłku również opracowanie obiecującej strategii. Jeśli jednak priorytetem jest dla nas czas i nie mamy ochoty na przechodzenie przez żmudny okres prób i błędów, warto być może rozważyć skorzystanie z usług agencji profesjonalnie zajmujących się marketingiem internetowym.

No i oczywiście nigdy nie zapominajmy o ciekawej treści i wysokiej jakości reklamowanego produktu czy usług - bez nich żaden specjalista na dłuższą metę nie pomoże!

 

Foto: flickr.com

DODANO: 3.04.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs