Największe wpadki Social Media 2013

Media społecznościowe to grząski grunt. Jednego dnia jesteś na topie, a już następnego możesz dostać wiadrem pomyj po głowie. Można jęczeć, że to niesprawiedliwe, można walczyć z ze wszystkimi na około i nazywać Trollami, Hejterami. Są nawet tacy, którzy zaklinając rzeczywistość kasują kompromitujące posty udając, że sprawy nie było.

Tymczasem recepta na wpadki, nie tylko w social media jest bardzo prosta - nie robić głupstw ;) Żeby się ich ustrzec, warto także uczyć się na błędach innych. Oto 3 największe, naszym zdaniem, wpadki w marek w 2013 roku. Jak do nich doszło, i czy winowajcy wyszli z twarzą z sytuacji?

Miejsce 3 - Justine Sacco i rasistowski Tweet

Niedawno, bo 20 grudnia 2013, Justine Sacco, szefowa PR firmy InterActiveCorp, stojącej za takimi markami jak Vimeo, czy Ask.com, postanowiła sobie zażartować na Twitterze podczas jednej z zagranicznych podróży:

Rasistowski żart Justine Sacco

Wątpliwej jakości żart odbił się szerokim echem zarówno na Twitterze jak i w mediach. Pracodawca Justine zareagował niemal natychmiast. Wydano oświadczenie informujące o tym, że zachowanie szefowej PR jest niedopuszczalne i dalekie od wartości firmy, niestety… nie mogli nic z tym zrobić, bowiem sama zainteresowana tuż po opublikowaniu feralnego tweet’a rozpoczęła 11-godzinny lot bez dostępu do internetu, czy połączenia telefonicznego.

Zanim Justine Sacco wylądowała, użytkownicy Twittera zdążyli dodać hashtag #HasJustineLandedYet, a kilka innych brandów postanowiło wykorzystać całe zamieszanie we własnych promocjach (za co także później musieli przepraszać). Koniec końców Justine doleciała (do Kapsztadu) i wyleciała (z pracy). Jednak niesmak pozostał.

Nasza rada dla Ciebie: nie zatrudniaj rasistów w dziale PR ;)

źródło: Mashable.com

Miejsce 2 - Norweski Burger King i darmowe Big Mac’ki

Z końcem listopada 2013 norweski oddział Burger Kinga postanowił przetestować lojalność swoich 38 000 fanów na Facebooku. Powodem było coraz większe niezadowolenie wyrażane przez użytkowników fan page - wielu z nich skarżyło się na flagowe kanapki Whopper i publicznie deklarowało, że nie zamierzają ich kupować.

Marka wyszła z założenia, że prawdziwy fan nigdy by się tak nie zachował. Zatem przygotowano akcję migracji na nowy fan page. Każdy z z dotychczasowych fanów otrzymał wybór - zostajesz z nami, lub zgadzasz się na dożywotni ban w zamian za… darmowego Big Mac’a.

Efekty przyszły natychmiast - 3/4 fanów wybrało konkurencję, zamiast Burger Kinga. Organizator twierdzi, że był to doskonały ruch, bowiem zaangażowanie na fan page znacznie wzrosło. Tylko czy faktycznie o to chodziło? Od Prawdziwego Fana, do Prawdziwego Patrioty droga jest niedaleka…

Social media to dialog - nawet z tymi, którzy Cię krytykują. Sztuka polega na tym, aby tej krytyki wysłuchać i wyciągnąć z niej wnioski np. poprawiając swój biznes. W końcu krytykują Cię Twoi klienci!

Nasza rada dla Ciebie: Jeśli nie jesteś gotowy na krytykę, nie pchaj się do social media.

źródło: SpidersWeb.pl

Miejsce 1 - Click Apps i Dodawanie firm do Google Maps

Na pierwsze miejsce w tym zestawieniu bezapelacyjnie zasłużył przykład z naszego krajowego podwórka, czyli Warsztaty dodawania firm do Google Maps, poprowadzone przez Pana Jacka Żaka, a zorganizowane przez krakowski startup Click Apps.

Na początku tego roku Pan Jacek zasłynął w tzw. branży e-marketingowej swoją niecodzienną usługą, polegającą na… dodawaniu firm do Google Maps. Cóż - jest popyt, jest podaż i tyle.

Jednak kilku ludzi z branży pod przewodnictwem Si - I - Oł pewnego START-APA postanowili wykorzystać naiwność Pana Jacka, robiąc sobie z niego niewybredne jaja i przy okazji promując swoje chamstwo… znaczy swój biznes.

Oceńcie sami - zamieszczamy screen z linkiem do filmu na YT. Właściciel tego filmu wyłączył opcję dodawania go do stron (ciekawe dlaczego... ;) )

warsztaty Click Apps z Jackiem Żakiem

Nasza rada: Nie bądź prostakiem. Tylko tyle i aż tyle.

źródło: antyweb.pl, YouTube.pl

Tym akcentem zamykamy nasze krótkie podsumowanie wpadek social media w roku 2013. Oczywiście podobnych zdarzeń na większą i mniejszą skalę w mijającym roku można by znaleźć znacznie więcej.

Jakie są Twoje typy na wpadkę roku 2013? Podziel się w komentarzu.

Foto: Erik Gustaffson

DODANO: 31.12.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs