Monitoring internetu z Brand24 – opinia

Brand24Każdy z Was z pewnością już wie, że monitoring internetu jest niezbędny. To nie żadne „widzi mi się”, to konieczność. Pozostawienie takiego medium, jakim jest internet, bez śledzenia pojawiających się w nim informacji na temat Twojej firmy czy marki, jest co najmniej nierozsądne. I bynajmniej nie chodzi tutaj o cenzurę. Jak się do tego zabrać?

Najlepszym sposobem jest zainwestowanie w narzędzia służące do monitoringu internetu. Jest to sposób najprostszy, ale od razu trzeba zaznaczyć, że nie najtańszy. Ale o tym później.

Jednym z narzędzi służących do monitoringu internetu jest Brand24. Jak piszą sami twórcy na stronie WWW „to najpopularniejsze narzędzie do monitoringu internetu oraz mediów społecznościowych w polskojęzycznym Internecie”. Brzmi dumnie i szumnie :) Ale skupmy się na funkcjonalnościach.

Monitoring internetu – jak założyć projekt

Standardowo w takich przypadkach zaczynamy od określenia fraz kluczowych, które chcemy śledzić. I tutaj pojawia się ciekawa opcja – wykupujemy pakiet nie na liczbę tematów czy projektów, a na liczbę śledzonych słów kluczowych. Jeśli wykupimy pakiet na 10 słów kluczowych, możemy sobie dowolnie te słowa podzielić na projekty – możemy mieć jeden projekt z 10 różnymi słowami, a możemy mieć 10 projektów po jednym słowie kluczowym w każdym z nich. Dla jednych będzie to plus, dla innych minus, wszystko zależy od potrzeb i charakteru śledzonego tematu.

Dodawanie projektu jest dość proste i intuicyjne. Wpisujemy nazwę projektu, dodajemy interesujące nas frazy kluczowe, dodatkowo możemy określić słowa wymagane, a także wykluczyć pewne frazy. Przydatną, według mnie, funkcją jest określenie źródeł lub użytkowników social media, których wyniki nie będą zapisywane. Dzięki temu wpisy z naszej własnej strony bądź profilu w social media nie będą się pojawiać w wynikach. Wyniki więc będą bardziej przejrzyste.

Na koniec ustalamy powiadomienia. Mamy trzy możliwości – alerty wysyłane od razu, raz dziennie, raz na tydzień. W zupełności wystarczy :)

Co zobaczymy na wstępie?

Na początek dostajemy podsumowanie. Są tutaj najnowsze wyniki, wykres przedstawiający ilość wypowiedzi w określonym czasie czy podział wypowiedzi według kategorii – ilościowy i procentowy. Jeden rzut oka i wiemy, co piszczy w sieci na nasz temat. Niestety nie mam możliwości edycji dashboardu. A wiadomo, nie dla każdego te same informacje są równie ważne.

Podsumowanie - Brand24

Prezentacja wyników

Przejdźmy do wyników monitorowania internetu, czyli tego, co jest tu najważniejsze. Wbrew pozorom nie jest tym analiza  :) Wyświetlanie wyników jest przejrzyste i intuicyjne. Z łatwością można poruszać się po tej zakładce. Tak jak w dobrym narzędziu być powinno, mamy możliwość filtrowania wyników po różnych czynnikach:

  • filtrowanie po słowie kluczowym - działa to jak zwykła wyszukiwarka. Wśród wszystkich wypowiedzi/artykułów możemy znaleźć te, które zawierają inne interesujące nas słowa kluczowe.
  • filtrowanie po źródle wypowiedzi – brand24 dzieli źródła na kilka kategorii: Facebook, mikroblogi, blogi, fora, newsy, wideo, foto oraz inne.
  • filtrowanie po sentymencie – czyli informacji, czy dana wypowiedź ma charakter pozytywny, neutralny czy negatywny.
  • filtrowanie po płci użytkownika – to nowa, niedawno wprowadzona opcja.
  • filtrowanie po dacie – oczywiście Brand24 również daje możliwość przeszukiwania wypowiedzi, które pojawiły się w określonym przedziale czasowym.
  • filtrowanie po grupach – grupy należy najpierw zdefiniować, a wypowiedzi przydzielić ręcznie do określonej grupy. Jest to przydatne przy analizie, a nie samym wyszukiwaniu wyników.

Oceń, które wypowiedzi są wartościowe

Brand24 monitorując internet i zapisując wypowiedzi, daje nam możliwość oceny wyników. Możemy pogrupować wyniki według własnych potrzeb, zmienić sentyment jeśli uznamy, że był nieprawidłowo określony, znaczyć wypowiedź, a także ją usunąć. Dzięki temu porządkujemy sobie wyniki w taki sposób, aby później ułatwić sobie ich analizę. Im więcej na to poświęcimy czasu, tym łatwiejsza będzie analiza.

Zakładka wyniki - Brand24

Ciekawą opcją, jaką daje nam Brand24, jest przycisk „źródło”, który wyświetla nam informacje o tym źródle właśnie. W przypadku serwisów społecznościowych są to informacje o autorze wpisu: liczbie jego znajomych czy miejscu pochodzenia. W pozostałych przypadkach są to statystyki serwisu, na którym pojawił się wpis.

Gdzie słychać o Tobie najwięcej

Mamy dwie zakładki, w których możemy szukać takich informacji. Po pierwsze jest to zakładka „Źródła”, z której dowiemy się dwóch rzeczy:

  • którzy autorzy social media najczęściej publikują wpisy na temat danej frazy
  • w których źródłach najczęściej pojawiają się wpisy zawierające określone frazy

Analiza to zakładka, która w pewnym sensie podsumowuje informacje o tym, gdzie największą popularność ma wybrana fraza. Poza informacją o najaktywniejszych witrynach oraz najbardziej wpływowych autorach, dostajemy informację o tym, które kategorie źródeł są najpopularniejsze. Czyli dostajemy garść informacji o tym, gdzie i kto najwięcej o nas pisze.

Jest to o tyle przydatne, że możemy większą uwagę skupić na najpopularniejszych serwisach czy śledzić najaktywniejszych autorów i monitorować te wpisy dużo dokładniej. Oczywiście zastosowań tych danych jest znacznie więcej, wszystko zależy od potrzeb danego projektu.

Co jeszcze dostaniemy od Brand24?

Oprócz wymienionych wyżej funkcji, Brand24 daje nam narzędzie, dzięki któremu w prosty sposób można robić raporty dla klientów. Zamiast bawić się w robinie screenów, wystarczy wybrać zakres dat, które potrzebne są do raportu, opcjonalnie dodać kilka słów własnego komentarza i gotowe. Estetyczny wizualnie raport trafia do klienta. Dane można też wyeksportować do excela, jeśli zależy nam na raportach własnej produkcji.

Co ciekawe i na pewno spodoba się klientom, to infografiki. Na podstawie określonych danych można wygenerować niewielką infografikę, która w prosty sposób przedstawi najważniejsze wyniki. A takie rzeczy klienci lubią najbardziej.

Infografika - Brand24

Brand24 – opinia na podsumowanie

Brand24 to narzędzie bardzo ciekawe i warte zainteresowania. Jednak najbardziej efektywne jest w wersji rozszerzonej. W najtańszej wersji dostaniemy jedynie podstawowe wskaźników, a aktualizacja danych odbywa się tylko 1 raz na dobę. A przy interakcjach, np. na twitterze to zbyt rzadko.

Nie da się ukryć, że Brand24 jest estetyczny wizualnie, co z pewnością stanowi plus dla wielu. Jednak czy jest to aż tak ważne? Obsługa jest intuicyjna, co z pewnością jest dużym plusem. Jednak możliwość edycji danych i dopasowywania narzędzia do własnych potrzeb jest moim zdaniem dość ograniczona.

Zdecydowanie więc jest to propozycja dla dużych firm bądź agencji, które są w stanie zapłacić więcej za narzędzie, które ma sporo funkcji, a przy tym jest atrakcyjne wizualnie.

DODANO: 29.08.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs