Meta tytuł – zaniedbywany element SEO

Jeśli widząc specjalistycznie brzmiący termin "meta tytuł", odczuwasz silną pokusę pominięcia artykułu, to zapewniam że nie ma się czego bać! Nie będę od ciebie wymagał fachowej wiedzy z zakresu programowania czy projektowania stron internetowych. Jedyne czego potrzebujesz do zrozumienia tego prostego, choć istotnego dla pozycjonowania zagadnienia, to poświęcenie kilku minut na lekturę poniższego tekstu. Pomogę ci też wykorzystać tę wiedzę pod kątem SEO.

Co to właściwie jest?

Jak zapewne obiło ci się o uszy, strony internetowe tworzone są w oparciu o język HTML/XHTML. Meta znaczniki, w tym meta tytuł (ang. meta title), to po prostu elementy tego języka, służące do zagospodarowania nagłówka strony. Nagłówek, o którym mówię, to tytuł strony wyświetlający się w wynikach wyszukiwania w kolorze niebieskim oraz na samej górze wyszukiwarki nad polem wyszukiwania.

Gdzie pojawia się meta tytuł?

Meta tytuł - widoczny jest także w nazwie zakładki przeglądarki

Nie należy utożsamiać go z tytułem strony widniejącym na twojej stronie głównej. Meta znacznik to krótka informacja o jej zawartości zarówno dla robotów Google, jak i, przede wszystkim, dla internautów. Pamiętaj, że wyszukiwarka nie wyświetli tytułów przekraczających ok. 70 znaków. Wprawdzie dłuższe tytuły będą także indeksowane przez Google, to jednak od strony wizualnej po 70 znaku internauci zobaczą tylko wielokropek. Jako że jest to bardzo skromna liczba, zastanawiasz się pewnie, czy w ogóle warto trudzić się, układając tak krótki a jednocześnie treściwy tytuł. Następny akapit powinien zaspokoić twoją ciekawość.

Meta tytuł a pozycjonowanie

Z punktu widzenia pozycjonowania musisz mieć świadomość, że dla lwiej części internautów tych kilka niepozornie wyglądających niebieskich wyrazów będzie pierwszym kontaktem z twoją działalnością (oczywiście pomijam tutaj użytkowników, którzy znając twój adres, wpiszą go bezpośrednio do przeglądarki). W ciągu sekundy, którą poświęcą na jego przeczytanie, zadecydują, czy złożą ci wizytę, czy jednak odwiedzą stronę konkurencji.

No dobrze, ale dlaczego mówię tylko o meta tytule, pomijając meta słowa kluczowe i meta opis, które również stanowią część kodu nagłówka? Otóż w świecie SEO od dłuższego czasu panuje konsensus, że to właśnie ten element Google uznaje za najbardziej miarodajny, jeśli chodzi o tzw. istotność strony (ang. relevancy), czyli jej związek z wpisywanymi przez użytkowników wyszukiwarki hasłami.

Odpowiednio zoptymalizowany tytuł to jeden z filarów skutecznego pozycjonowania, nieporównanie ważniejszy niż płatne, śmieciowe linki. Jednak gdy obserwuję polski Internet, ze zdumieniem stwierdzam, że bardzo niewiele małych przedsiębiorstw sobie ten fakt uświadamia. Tytuły są albo za długie, nieumiejętnie wypchane słowami kluczowymi, albo zamiast informacji podają nic nie mówiącą nazwę firmy, najwyraźniej myląc wyniki wyszukiwań ze stroną tytułową. Jestem skłonny się założyć, że podobnie wygląda sytuacja z dużą częścią twojej konkurencji. Warto to wykorzystać.

Jak się do tego zabrać?

Tak jak obiecałem, specjalistyczna wiedza nie będzie tu potrzebna. Wystarczy lista głównych słów kluczowych i odrobina inwencji. Efekt końcowy przekażesz osobie zajmującej się projektowaniem twojej strony z prośbą o zamieszczenie tego w meta tytule.

Dla większej klarowności posłużę się tutaj przykładem. Wyobraź sobie, że prowadzisz w, powiedzmy, Toruniu salon meblowy, który poza sprzedażą mebli i akcesoriów oferuje również usługi w zakresie projektowania i aranżacji wnętrz. Po dokonaniu niezbędnych analiz otrzymujesz następującą listę fraz kluczowych: meble Toruń, meble na wymiar Toruń, projektowanie wnętrz Toruń, aranżacja wnętrz Toruń.

Najczęściej popełniane na tym etapie błędy to:

- bezmyślne upchanie w tytule wszystkich fraz kluczowych, przekraczające wspomniane 70 znaków. Nie tylko nie spodoba się to Google, ale również na internautach robić będzie wrażenie strony ze spamem.

- umieszczanie nazwy firmy na pierwszym miejscu. Jak wspominałem, nie należy mylić wyników wyszukiwań z własną stroną główną. Nawet najbardziej pomysłowa nazwa nie przekaże potencjalnym klientom tylu informacji, co odpowiednio dobrane słowa kluczowe. Oczywiście pomijam sytuację, w której jest ona na tyle popularna, że sama stanowi słowo kluczowe (np. „wikipedia”, „facebook”). Odpowiednie miejsce na zamieszczenie nazwy marki to pierwsze wyrazy meta opisu (najlepiej używając bolda), ewentualnie ostatni wyraz meta tytułu.

- użycie tego samego słowa więcej niż jeden raz, np. Meble Toruń|Projektowanie wnętrz Toruń. Najwyraźniej mało kto zdaje sobie sprawę, że Google od dawna już NIE zwraca uwagi na powtórki! Szkoda cennego miejsca, jeden „Toruń” w zupełności by wystarczył.

- optymalizowanie wyłącznie nagłówka strony głównej. Pamiętaj, by opisany tutaj zabieg przeprowadzić dla KAŻDEJ pod-strony twojej witryny, odpowiednio dopasowując do nich frazy kluczowe. Czyli inaczej opiszesz stronę główną, inaczej pod-stronę z meblami na wymiar, a jeszcze inaczej tę dotyczącą aranżacji, wyposażenia itd.

Zatem prawidłowo zoptymalizowany meta tytuł, prowadzący do strony głównej twojego hipotetycznego, toruńskiego biznesu wyglądałby mniej więcej tak:

Meble na wymiar | Projektowanie i aranżacja wnętrz | Toruń + ewentualnie nazwa

Nie jest to zatem najtrudniejsza rzecz na świecie, niewątpliwie jednak wymaga pewnego wysiłku i marketingowego wyczucia. Jeśli do spokojnego snu potrzebujesz większej pewności, że twoja strona została poprawnie zoptymalizowana, powinieneś rozważyć skorzystanie z usług profesjonalistów. Dobre agencje marketingowe posiadają w swych szeregach fachowców specjalizujących się w SEO, dla których tego rodzaju zadania to chleb powszedni.

 

DODANO: 7.06.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs