Marketing w firmie – wizja czy funkcja?

Marketing - wizja czy funkcja?Gdy zapytamy kogokolwiek, kto jest odpowiedzialny za działania marketingowe w firmie, odpowiemy, że to dział marketingu. Do tego celu bowiem został stworzony i to jest jego zadaniem. Bez względu na to, czy mówimy o małej firmie czy wielkiej korporacji, zwykle znajduje się tam specjalnie wydzielony dział odpowiedzialny za tego typu działania. Jednak czy jest to jedyny możliwy model organizowania działań marketingowych? I przede wszystkim, czy jest on najbardziej skuteczny?

Czy marketing to wyłącznie komunikacja marketingowa?

Wydaje się, że niemożliwe jest działanie firmy, szczególnie dużej, bez wyodrębnionego działu marketingu. A jednak... Grupa Indintex, która posiada w swoim portfolio takie marki jak Zara, Massimo Dutti czy Straduvaris, nie ma w swojej strukturze wyodrębnionego, osobnego działu marketing. Jak to możliwe? Jest to możliwe z jednej, prostej przyczyny – tam marketing traktowany jest nie jako funkcja, którą realizuje jeden osobny dział, a jako wizja, która przenika wszystkie struktury firmy. Takie postrzeganie marketingu niesie za sobą ważne dla działania firmy konsekwencje.

Po pierwsze samo postrzeganie marketingu znacznie się rozszerza. Zwykle utożsamiamy go z takimi działaniami jak komunikacja marketingowa, reklama czy promocja. A marketing to znacznie więcej. To myślenie o kliencie na każdym etapie produkcji bądź w każdym miejscu świadczenia usług. To jakość produktów czy usług, jakie oferujemy klientowi. To także dostępność produktu czy szeroki zakres oferty. Wszystkie te działania w podejściu ideowym składają się na marketing. Tutaj marketing to doskonałej jakości oferta, która sama się obroni. Bez tego żadne działania wizerunkowe nie będą w stanie przekonać klientów do skorzystania z usług bądź zakupu produktów danej firmy.

Po drugie to wyszkolony personel, uwrażliwiony na to, że każdy z pracowników przyczynia się do sukcesu firmy. Wszystko jedno, czy jest to pracownik produkcji czy kadr - musi myśleć o swojej pracy w sposób odpowiedzialny, czuć, że jego działania wpływają na wizerunek firmy. To myślenie o potrzebach klienta i skierowanie swoich działań na ich realizowanie.

A po trzecie to zarząd, dla którego praca marketingu nie jest oceniana wyłącznie po słupkach sprzedaży. Zarząd, który postrzega działania marketingowe właśnie jako wizję, ideę. To tak naprawdę zarząd jest w stanie wprowadzić te założenia w życie.

Zorganizuj działania marketingowe w firmie

Organizując funkcjonowanie działań marketingowych w swojej firmie należy pamiętać, że nie mogą to być działania odrębne od funkcjonowania całej firmy. Muszą one być ściśle z nią zintegrowane, muszą łączyć się na wielu poziomach. Bez tego sukces będzie znacznie trudniej osiągnąć. Oczywiście nie oznacza to, że dział marketingu nie powinien powstawać w ogóle. Jednak nie może on być osobnym działem, który nie wie co dzieje się w pozostałej części firmy.

Przepis na sukces?

Postrzeganie marketingu jako idei, wizji przenikającej wszystkie struktury firmy jest w Polsce rzadkością. Jednak najlepszą rekomendacją i potwierdzeniem skuteczności takiego podejścia jest sukces, jaki osiągnął Wojciech Inglot. Trzydzieści lat temu w Przemyślu na południu Polski założył firmę kosmetyczną. I choć – jak sam mówi – nie wydał ani złotówki na działania reklamowe, osiągnął sukces na skalę światową. Jego salony można znaleźć w 46 krajach na 6 kontynentach.A wszystko dzięki temu, że firma oferuje doskonałe produkty, zatrudnia perfekcyjnie wyszkolony personel i sam właściciel miał dużą świadomość marketingową. To potwierdzenie, że traktowanie marketingu jako wizji jest przepisem na sukces.

Foto: sxc.hu

DODANO: 1.04.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs