Marketing szeptany to nie tylko fora

Jaki sposób wybrać?Szczere opinie na temat produktu, które usłyszymy od zaufanych osób, są najlepszą i najbardziej wiarygodną rekomendacją. Dlatego też buzz marketing jest jedną ze skuteczniejszych form promocji Jednak wciąż budzi wiele kontrowersji. Niektórzy zarzucają mu, że polega na oszukiwaniu ludzi i wprowadzaniu ich w błąd. Jednak zapewniam, jeśli prowadzony jest w sposób zgodny z zasadami etyki, jest skuteczny i może przynieść wiele dobrego Twojej firmie.

Fora to nie wszystko

Buzz marketing (czyli inaczej marketing szeptany) to wszelkie formy promocji, które opierają się na prowokowaniu ludzi do rozmów o produkcie oraz ułatwieniu wymiany opinii między użytkownikami. Pewnie kojarzy Ci się to z rozmowami na forach internetowych. I jest to prawda, jednak niepełna. Często bowiem zapomina się o tym, że marketing szeptany to nie tylko fora. Są one jedną z form prowadzenia tego typu działań, ale nie jedyną.

Marketing szeptany i jego rodzaje

Ograniczenie się do forów internetowych oczywiście może przynieść Ci spodziewany efekt. Jednak warto pamiętać o innych sposobach inicjowania dyskusji i szerzenia informacji o Twoich produktach czy usługach w ramach marketingu szeptanego. Oto one:

Community marketing – to działania zbliżone do działań na forach internetowych, jednak nakierowane są na portale społecznościowe. Tam są osoby, skupione wokół profilu danej marki czy firmy, zaangażowane w działania prowadzone przez właściciela profilu. Są oni naturalnym nośnikiem pozytywnych informacji o produkcie, warto więc o nich zadbać.

Marketing wirusowy – to znany chyba już każdemu użytkownikowi internetu viral. Tworzenie ciekawych treści, które rozprzestrzeniają sami konsumenci między sobą, jest doskonałym i dość tanim sposobem na szerzenie pozytywnych informacji o produkcie. Jednak, aby viral okazał się sukcesem, musimy pamiętać, że powinien być bezwzględnie powiązany z marką. Pamiętajmy, że viral to nie jedynie film. To również ciekawy obrazek, ikonografika czy jakaś charakterystyczna postać.

Product seeding – to nic innego jak testowanie produktu. Przedstawicielom grupy docelowej dostarcza się próbki bądź kompletne produkty (w zależności od ich charakteru). Czasem są to liderzy opinii, jednak nie zawsze muszą nimi być. Ważne, żeby były to osoby aktywnie działające w sieci. Po przetestowaniu produktu są oni proszeni o wyrażenie opinii na jego temat, podzielenie się informacją o nim wśród swoich znajomych. To działanie, które bardziej buduje wiarygodność oraz kontent do dalszych akcji niż zasięg. Jednak jest bardzo ważne i często bywa częścią większych kampanii marketingowych.

Evangelist marketing – ta forma działania angażuje w promocję produktu osoby, które są najbardziej zaangażowanymi konsumentami, fanami marki. Są oni naturalnymi „piewcami” marki, chętnie będą więc szerzyć pozytywne opinie o niej. Warto więc jeszcze bardziej ich do tego zachęcić zapraszając do kampanii.

Trendsetting – jest z kolei zaangażowaniem w akcję marketingową osób znanych w danym środowisku, które uważane są w grupie docelowej za kreatorów trendów, osoby godne naśladowania. Mogą to być blogerzy, vlogerzy czy osoby prowadzące popularne prywatne profile na Instagramie czy Pintereście. Mają oni już swoją grupę odbiorców, mają również dobrą reputację, inni więc będą chętnie słuchać ich rekomendacji.

Brand blogging – to, jak sama nazwa wskazuje, intensywne działania w sferze blogów internetowych. To nie tylko stworzenie boga, ale również intensywne uczestniczenie w życiu blogerskim i dzielenie się tam informacjami o produkcie.

Jak widzisz marketing szeptany można prowadzić na wiele różnych sposobów. Można również do tego wykorzystać wiele kanałów - nie tylko fora, ale także YouTube, Facebook czy Instagram.

Przy wyborze formy należy brać pod uwagę przede wszystkim cel, jaki chcesz osiągnąć oraz grupę docelową. Oczywiście dla lepszych rezultatów warto zainwestować w kilka rodzajów działań z zakresu marketingu szeptanego. Dzięki temu dotrzesz do znacznie większego grona odbiorców.

Ale pamiętaj, jeśli nie będziesz trzymać się podstawowych zasad etyki i sposobu prowadzenia działań (o których pisała TUTAJ), nawet najbardziej złożona kampania marketingowa nie przyniesie rezultatów. Jeśli więc nie wiesz, jak się za to zabrać, pomożemy – skontaktuj się z nami.

 

Foto: flickr.com

DODANO: 28.11.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs