Marketing szeptany czy szemrany?

Czy szeptać potrafi każdy? Myślisz pewnie, że to absurdalne pytanie. Ale nie, wręcz przeciwnie – w kontekście tego tekstu jest to pytanie bardzo zasadne. A co najciekawsze, odpowiedź jest przecząca – nie każdy potrafi szeptać. Za to wielu potrafi wyłącznie szemrać. Choć w nazwie różnica jest niewielka, to w marketingu ma ogromne znaczenie. Jakie?

Dlaczego marketing szeptany stał się tak popularny

Idea marketingu szeptanego wywodzi się z naszej codzienności. Szczere opinie na temat produktu czy usługi, które usłyszymy od znajomych czy rodziny, są najlepszą i najbardziej wiarygodną rekomendacją. Kiedyś takie informacje przekazywane były pocztą pantoflową, obecnie dyskusje na temat produktów przeniosły się do internetu. Nic więc dziwnego, że marketing szeptany zdobył ogromną popularność i wiele firm prowadzi takie działania.

Marketing szeptany czy szemrany

Jednak taka forma komunikacji coraz częściej kojarzy się z czymś nieetycznym i budzi zastrzeżenia. Dlaczego? A właśnie z powodu szemrania. Wiele osób pod hasłem marketingu szeptanego stosuje narzędzia sprzeczne z jego zasadami oraz z etyką. Podszywając się pod zwykłego użytkownika forum, zachwalają dany produkt. Co więcej, często publikowanie takich nienaturalnych wpisów odbywa się na zasadzie „kopiuj-wklej”, a to już zwykły spam. Myślisz, że to dobry sposób na promocję Twojego produktu?

Szemranie i ryzyko za tym idące

Otóż nie. Pamiętaj, użytkownicy forum nie są idiotami. Bardzo szybko zdemaskują fałszywego forumowicza, który chce im coś wcisnąć. To są ludzie, którzy często goszczą na forach, znają się między sobą i od razu wyczuwają spamerów. Nie tylko więc nic nie zyskujesz prowadzą działania w ten sposób, ale tracisz. I to sporo.

Po pierwsze tracisz wiarygodność. Każdy kolejny pozytywny wpis na temat Twojego produktu będzie postrzegany jako reklama. Nikt już Ci nie uwierzy. Po drugie tracisz pieniądze – to co wydałeś na taką „kampanię” przepadnie, a przez nieprawidłowe działania tracisz klientów, zarówno tych obecnych, jak i potencjalnych. Teraz chyba już widzisz, że nie warto bawić się w szemranie?

Jak zatem prowadzić marketing szeptany, aby był etyczny, a przede wszystkim skuteczny. Oto kilka ogólnych zasad, których powinieneś się trzymać.

Czego nie możesz robić

Nie kłam. Pisz o produkcie wyłącznie prawdę. Wiadomo, każdy chce przedstawić swój produkt w jak najlepszym świetle, ale pamiętaj, że kłamstwo ma krótkie nogi. Skup się na mocnych stronach swojego produktu, takich, które wyróżniają się na tle konkurencji i podkreślaj je. Jednak miej świadomość, że dla niektórych Twój produkt może mieć też wady. Nie możesz więc ich ukrywać lub zaprzeczać ich istnieniu.

Nie przesadzaj. Nadmierne wychwalanie nie jest sposobem na zaprezentowanie produktu. Nikt Ci po prostu w to nie uwierzy. Zamiast tworzyć peany na temat produktu i wychwalać go pod niebiosa, prowadź merytoryczną dyskusję.

Nie oszukuj. Nie podszywaj się pod kogoś, kim nie jesteś. Choć w sieci nadal możemy być anonimowi, to nie znaczy, że możemy bezkarnie udawać. I nie chodzi tutaj wyłącznie o kwestie prawe. Chodzi o to, że oszustwo szybko zostanie przez forumowiczów zdemaskowane. Pamiętaj, że na forach ludzie się znają. Korzystają z nich często, szybko zdemaskują spamera.

Co powinieneś robić

Buduj zaufanie. Mówiąc prawdę o swoim produkcie, stajesz się wiarygodny, a przez to godny zaufania. Nawet jeśli czasem wiąże się to z przyznaniem się do wady produktu. Ludzie cenią szczerość. Prawdziwy marketing szeptany opiera się na działaniach WOMM (word of mouth marketing), czyli na m.in. przekazywaniu rzetelnych informacji, zarówno o zaletach, jak i wadach produktu.

Buduj długotrwałe relacje. Stwórz społeczność wokół Twojego produktu złożoną z zadowolonych konsumentów. Rozmawiaj z nimi, utrzymuj z nimi stały kontakt, podtrzymuj dyskusje. Zobaczysz, że po jakimś czasie nie trzeba będzie namawiać ich do dzielenia się swoją opinią.

Zjednaj sobie liderów opinii. Każda społeczność ma swoich liderów. Jeśli zdobędziesz ich przychylność, masz duże szanse na to, aby pozostałe osoby zainteresowały się Twoim produktem.

To są zasady, których musisz się trzymać, jeśli chcesz, aby Twoje działania były wiarygodne i skuteczny. Pamiętaj jednak, że najlepszą i najbardziej wiarygodną rekomendacją jest zadowolony klient.

Masz więcej pytań na temat marketingu szeptanego? Napisz do nas, a na pewno Ci pomożemy.

 

DODANO: 11.10.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs