Marketing – czy to się opłaca?

Marketing to fanaberia, wyrzucanie pieniędzy w błoto. Tak właśnie kojarzy się on wielu firmom, szczególnie tym z sektora MSP. Bo czy opłaca wydawać się kilka tysięcy złotych na działania, które nie są namacalne, ich rezultatów nie da się dotkną? Otóż – opłaca się. Trzeba tylko mądrze do tego podejść.

Marketing to nie tylko reklama

Na początku wyjaśnijmy sobie jedną, podstawową rzecz – marketing to nie tylko reklama. A często właśnie tak jest postrzegany. Marketing to kompleksowa strategia działania firmy nastawiona na określony cel.

Marketing - czy to się opłaca?

To myślenie o kliencie na każdym etapie produkcji bądź w każdym miejscu świadczenia usług. To jakość produktów czy usług, jakie oferujemy klientowi. To dostępność produktu czy szeroki zakres oferty. To także analiza konkurencji (więcej na ten temat do przeczytania TUTAJ). Ogromnie ważne jest zatem to, aby mieć świadomość jego istnienia i korzyści, jakie może nam przynieść.

Strategia w firmach z sektora MSP

Wiele zarządów czy właścicieli mniejszych firm nie planuje w ogóle działalności, nie zna swojej konkurencji, nie mówiąc już o jakimkolwiek pozycjonowaniu swojego produkty czy usługi. I jest to duży błąd.

Każda, nawet najmniejsza firma, musi mieć określoną strategię działania. Aby bowiem osiągnąć jakikolwiek cel, trzeba wiedzieć dokąd zmierzamy. Poza tym należy mieć punkt odniesienia w ocenie rezultatów działania firmy. Im bardziej precyzyjna jest strategia, tym łatwiej ocenić, czy cel został osiągnięty.

Uważam, że tworzenie ogromnej ilości dokumentów jest zbędne, szczególnie w niedużych przedsiębiorstwach. Ale jeden, jasny dokument, w którym zawarte są kluczowe cele i działania zmierzające do ich osiągnięcia, jest potrzebny. Warto to wszystko zebrać w jedną, spójną wizję.

Spójne działania

No właśnie, spójność – to powinno być słowo klucz dla każdego przedsiębiorcy. Wszystkie działania prowadzone w firmie powinny być skupione wokół tego samego celu, realizowane według tej samej strategii. Dzięki temu nie rozmieniamy się na drobne. Choć często jest to trudne, jest to konieczne. Bez tego będziemy tracić czas na dodatkowe, niezwiązane z celami firmy działania.

Konkretne dowody

Ważne jest również to, aby móc zmierzyć skuteczność prowadzonych działań marketingowych. Twarde dane często najbardziej przekonują właścicieli firm z sektora MSP. Otrzymanie takich danych jest możliwe – na podstawie konkretnych wskaźników jesteśmy w stanie ustalić, jak produkt czy usługę postrzegają konsumenci, określić pozycjonowanie firmy, sprawdzić jak plasuje się w porównaniu z konkurencją.

Oczywiście trzeba też umiejętnie dobrać narzędzia. Małemu przedsiębiorcy nie są potrzebne głębokie analizy czy badania focusowe. Narzędzia musimy więc dobierać biorąc pod uwagę cele, ale też możliwości.

Robić to samemu, czy z agencją?

Jedną z poważniejszych trudności w dokładnym zaplanowaniu i przeprowadzaniu działań jest po prostu brak czasu. Właściciele firm często są osobiście zaangażowani w proces produkcyjny, czy realizację oferowanych usług. Działalność operacyjna pochłania niemal 100% ich czasu. Kiedy więc mają zająć się planowaniem?

Do tego właśnie służą agencje. Zajmują się bowiem nie tylko realizacją działań marketingowych, ale również doradztwem, przygotowaniem strategii. Nie musi być to duża agencja, która za wykonanie takiego zlecenia zażąda ogromnych pieniędzy. Jest przecież wiele mniejszych firm, które doskonale spełnią to zadanie (więcej TUTAJ o tym, czy rozmiar ma znaczenie).

Małe agencje w końcu po to powstają, aby spełniać oczekiwania małych i średnich firm. Dokładnie tak jak nasza :)

DODANO: 20.12.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs