Kuszenie fana, czyli jak nazwać firmowy profil na Facebooku

Wydaje się, że gdy zakładasz firmowy profil na Facebooku, jego nazwa jest najmniejszym problemem. Przecież nazwać go trzeba nazwą firmy! Ale czy zawsze jest to korzystne rozwiązanie?

Zakładając fanpage na Facebooku zastanawiamy się nad grafiką, awatarem czy informacjami zamieszczonymi w opisie. Często w ogóle pomijamy nazwę fanpage'a z góry zakładając, że będzie nią nazwa naszej firmy. Jednak jest to równie ważna, jeśli nie ważniejsza rzecz, jak odpowiedni dobór cover photo. Dlaczego?

Kuszenie fana na Facebooku?

Firmowy profil na Facebooku i jego nazwa

Nazwa profilu, jakiej użyjemy przy tworzeniu fanpage'a na Facebooku, może mieć kluczowe znaczenie dla ilości fanów, jaką uda nam się przyciągnąć. Jest to szczególnie ważne dla firm, które dopiero wchodzą na rynek i nie mają za sobą rzeszy wiernych i lojalnych klientów. Istnieje bowiem niewielka szansa, że użytkownik sam z siebie polubi profil firmy, o której nigdy wcześniej nie słyszał. A jeśli traktujemy Facebook, jako narzędzie do zainteresowania potencjalnych klientów naszą ofertą, musimy znaleźć sposób, aby ich przyciągnąć. I nazwa profilu jest tym „wabikiem”, czymś, co przyciągnie ich uwagę.

Takiego zabiegu nie potrzebują znane marki czy wielkie koncerny. Każdy wie, czym jest Coca-Cola czy Adidas i kliknie lajka właśnie dlatego, że daną markę lubi. Jednak jeśli prowadzisz małą, dopiero rozwijającą się firmę, nie możesz liczyć na takie zainteresowanie.

Rozpoznawalność to klucz do sukcesu

Pomyśl przez chwilę jak użytkownik Facebooka i zastanów się, jaki profil polubisz: „Uwielbiam czytać w łóżku” czy „Księgarnia XY.pl”? Odpowiedź jest oczywista, ludzie bowiem chętniej lajkują profile społecznościowe niż komercyjne. Strona społecznościowa prędzej zgromadzi wokół siebie grono odbiorców utożsamiających się z nazwą i treściami, które prezentuje. Jeżeli użytkownik będzie się identyfikował z nazwą, jest duża szansa na to, że polubi dany profil.

Przykładem niech będzie tutaj profil Agencji Marketingowej Płodni.com – PrzerwaNaReklame.pl

PrzerwaNaReklame - przykład dobrej nazwy dla fan page

Ciekawa nazwa profilu przyciąga ludzi, którzy lubią kreatywne, nowatorskie reklamy bądź też przypadki wpadek reklamowych. Profil zgromadził już ponad 45 000 fanów, chociaż pewnie tylko nieliczni z nich mieli szansę współpracować z agencją. Jaką korzyść ma więc z tego firma? Rozpoznawalność. Ktoś, szukający agencji marketingowej, z pewnością trafi na ich ten firmowy profil na Facebooku poprzez siatkę swoich znajomych. Dlatego im do większej liczby osób trafimy, tym większa szansa, że znajdą nas Ci, którzy szukają oferowanych przez nas produktów bądź usług.

Pamiętaj o spójnym wizerunku

Jednak sama nazwa to dopiero połowa sukcesu. Ważne jest to, aby strategia komunikacyjna fanpage'a została tak stworzona, by użytkownicy, którzy powierzyli profilowi swojego ‘lajka’, nie zostali oszukani. Muszą znaleźć tu dokładnie to, czego szukają, co sugeruje nazwa profilu.

Użytkownicy najczęściej spontanicznie klikają ‘lubię to’, po czym nie wchodzą ze stroną w interakcję. Czasem wręcz, jeżeli profil na Facebooku nie dostarcza im interesujących treści lub staje się irytujący poprzez swoje przekazy, odchodzą od niego. Aby użytkownika zatrzymać przy sobie trzeba mu udowodnić, że na profilu znajdują się atrakcyjne treści, które naprawdę mogą go zainteresować. Dlatego nie może być sprzeczności między nazwą profilu a prezentowanymi treściami.

Wyróżnij się, albo zgiń?

Jednak czy nietypowa nazwa profilu na Facebooku jest równie skuteczna dla wszystkich? Otóż nie. Wiele bowiem zależy od tego, w jakiej branży się znajdujesz. Zupełnie inaczej podejdziemy do nazwania fanpage'a w branży budowlanej, a zupełnie inaczej w kosmetycznej. Jeśli posiadasz sklep z kosmetykami i debiutujesz w tej branży, nazwanie profilu nazwą firmy nie przysporzy Ci wielu fanów. Za to nazwanie go „Jestem piękna i nie wstydzę się tego” zupełnie inaczej zadziała na kobiety, czyli Twoją grupę docelową.

Z kolei jeżeli jesteśmy producentem kostki brukowej takie działanie może nie przynieść spodziewanych rezultatów. Klienci z Twojej grupy docelowej prędzej będą szukać firm z konkretnej branży i w ten sposób na Ciebie trafią.

Czy mały, czy duży, zasady są te same

Podsumowując – co trzeba wziąć pod uwagę, przy wymyślaniu nazwy profilu formowego:

  • jaka jest strategia prowadzenia Twojego profilu
  • jakich chcesz osiągnąć cel, prowadząc firmowy profil na facebooku
  • w jakiej branży działasz
  • czy jesteś marką rozpoznawalną czy dopiero wchodzisz na rynek
  • jaka jest Twoja grupa docelowa

Na koniec przykład tego, że nazwy profilu niezwiązane z nazwą firmy to wcale nie domena małych przedsiębiorstw. Popatrzmy chociaż na Bank BGŻ i jego profil Kocham Rower

Kocham rower - fan page BGŻ

Chociaż Bank BGŻ jest marką rozpoznawalną, postanowił nieco odmienić swój wizerunek. Po co? Chcąc przyciągnąć młodych klientów, wszedł w ich świat. Jednocześnie bank jest mocno zaangażowany we wspieranie kolarstwa i rekreacji rowerowej, zatem manifestowana na Facebooku sympatia do jednośladów jest szczera i autentyczna. Wszystko tworzy spójną całość. Należy jednak pamiętać, że profil ten nie opiera się na promowaniu produktów banku!

Nazwa profilu, jakiej użyjemy przy tworzeniu fanpage na Facebooku, może mieć kluczowe znaczenie dla ilości fanów, jaką uda nam się przyciągnąć. A pamiętaj - trudniej jest pozyskać fana niż zostawić go przy sobie.

foto: flickr.com

DODANO: 31.05.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs