Chcesz istnieć w social media? To kosztuje...

Dlaczego social media dla firm nie są darmowe?Media społecznościowe nie są nowinką. Szczególnie w świecie marketingu internetowego, gdzie dość mocno się zadomowiły. Mimo to, na pytanie ile wydajesz na obecność w social media?, wielu przedsiębiorców bez wahani odparłoby nic - przecież są za darmo….

Rzeczywiście, aby Twoja firma była w social media nie musisz wydawać ani złotówki - założenie profilu marki jest bajecznie proste i darmowe, bez względu na sieć społecznościową. Jednak jest ogromna różnica, pomiędzy być a istnieć w social media. Na czym ona polega?

Ta różnica jest mniej więcej taka jak pomiędzy obecnością, a aktywnością na lekcji w szkole. Będąc obecnym w prawdzie spełniasz formalny wymóg, ale jeśli chcesz z tej lekcji skorzystać, zyskać uznanie w oczach nauczyciela, a w efekcie lepszą ocenę na koniec semestru - musisz wykazać się aktywnością.

Dokładnie tak samo jest z mediami społecznościowymi. Tyle, że nie walczysz o piątkę, a o uznanie Twoich potencjalnych klientów, które ma przełożyć się na większą świadomość marki, wyższe wyniki sprzedaży i rozwój Twojego biznesu. Jeśli zamiast walczyć po prostu tam będziesz - stracisz tylko czas i nic nie osiągniesz.

Ile kosztuje zaistnienie w social media?

Na lekcji w szkole za zwyczaj jest ok. 20-30 innych uczniów. Zła wiadomość jest taka, że firm walczących o uwagę klientów w social media jest nieporównywalnie więcej. Jest też dobra wiadomość. Zamiast jednego nauczyciela, masz przed sobą miliony użytkowników, o których uwagę zabiegasz. Nie potrzebujesz uwagi wszystkich, tylko tych, którzy mogą być zainteresowani Twoją ofertą.

Każda firma ma w tej walce do dyspozycji dwa podstawowe zasoby - czas i pieniądze. Spójrzmy, na co te zasoby należy przeznaczyć, jeśli chcesz liczyć na zainteresowanie choćby niewielkiego ułamka tej rzeszy "nauczycieli" korzystających z social media.

1. Strategia aktywności

po co chcesz istnieć w social media?Jeśli w tym miejscu pomyślałeś o opasłym papierzysku, które wyląduje na dnie Twojej szuflady (tuż obok biznesplanu), jesteś w błędzie. Strategia aktywności w social media nie musi być długa i nudna. Ba! Nie musi być nawet formalnie spisana (choć warto, żeby była).

Musi natomiast odpowiadać na trzy pytania:

  • po co Twoja marka ma zaistnieć w social media?
  • dlaczego użytkownicy social media mieliby się zainteresować Twoją marką?
  • jak chcesz to osiągnąć?

Wracając do zasobów jakimi dysponujesz - jeśli masz czas, zastanów się nad odpowiedziami samodzielnie. Jeśli nie masz czasu - zleć opracowanie strategii komuś, kto się na tym zna i będzie w stanie znaleźć w Twoim biznesie tzw. potencjał społecznościowy.

2. Prowadzenie profilu

Skoro masz już strategię - wiesz, co chcesz robić, dlaczego i jak - czas zacząć działać. Podstawowym rodzajem aktywności w social media jest dostarczanie contentu Twoim fanom. Wiadomo, content is the king, pod warunkiem, że jest wartościowy dla osób, które chcesz przekonać do swojej marki.

Masz zatem dwie możliwości. Znajdziesz wartościowy i adekwatny do Twojej strategii content zewnętrzny lub stworzysz własny. Weź sobie do serca pojęcie "wartościowy content", bo będzie on podstawowym orężem w walce o uwagę i zaangażowanie Twoich fanów (czytaj: potencjalnych klientów).

Jeśli polecisz po łebkach, pies z kulawą nogą nie zwróci na Ciebie uwagi. Przecież ma do wyboru przynajmniej kilkanaście innych profili - tylko w Twojej branży. Jeśli chcesz zaistnieć, Twój content musi być najlepszy i kropka. Na samych zdjęciach ślicznych kotków daleko nie zajedziesz. O sposobach na tworzenie angażującej treści pisaliśmy wielokrotnie.

Bez względu na to, czy zdecydujesz się na wykorzystanie zewnętrznego contentu, stworzenie własnego, czy też połączenie obydwu opcji - ktoś musi poświęcić na to czas. Albo zrobisz to samodzielnie, albo musisz komuś za to zapłacić.

3. Promocja profilu

OK, masz już strategię, zaczynasz tworzyć treść i/lub wyszukiwać ciekawostki z sieci. Gdzie są fani? Żeby trafili na Twój content musisz z tym contentem do nich dotrzeć promując swój profil.

Oczywiście nie musisz korzystać z form promocji dostępnych na Facebooku (czy innym portalu). Możesz wykorzystać już istniejącą bazę, np. subskrybentów newslettera, klientów codziennie odwiedzających Twój sklep, zrobić konkurs, promocję wirusową lub nawet przebiec się po najbliższej okolicy z torbą pełną ulotek. Zrób cokolwiek - ale zrób.

Fani, followersi, czy jakkolwiek by ich nie nazwać, z nieba sami nie spadną. Musisz do nich dotrzeć z informacją o Twoim profilu i tej genialnej treści, którą udostępniasz. Wtedy jest szansa, że wejdą, sprawdzą i może zostaną na dłużej wynagradzając Twój trud odrobiną uwagi i uznania w postaci kliknięcia "lubię to".

Znów masz do wyboru poświęcić czas (torba z ulotkami na plecy i jedziesz!) lub pieniądze (zlecasz promocję komuś, kto się na tym zna, opłacasz budżet reklamowy)...a jeśli przeszło Ci przez myśl, że przecież fanów można kupić - przeczytaj ten wpis.

4. Kontrola i analiza profilu

Masz już profil, jest treść, są fani - koniec? O nie - to dopiero początek :) Twój profil wymaga bowiem stałego nadzoru. Twoi fani przecież mogą chcieć zadać pytanie, skomentować wpis i nie zawsze będą chcieli Cię pochwalić.

Musisz zatem być gotowy na szybką reakcję - czy to na zdarzenia pozytywne, neutralne (np. pytanie o produkt z Twojej oferty, czy też negatywne (np. skarga na obsługę).

Co więcej, zachowania na profilu warto głębiej analizować, aby zrozumieć czego Twoi fani oczekują, skąd pochodzą, jakie inne zainteresowania mają itp itd... Te wszystkie dane pomogą Ci w doborze lub przygotowaniu jeszcze lepszej, bardziej angażującej treści, czy optymalizacji wydatków promocyjnych.

Oczywiście możesz samodzielnie monitorować, analizować i wyciągać wnioski… albo możesz kogoś do tego celu zatrudnić.

Równanie sukcesu w social media

Jeśli chcesz rozwijać swój biznes poprzez zaistnienie w social media, znasz już wszystkie składniki równania:

strategia + prowadzenie + promocja + kontrola i analiza = sukces w social media

Stare porzekadło mówi, że aby wyjąć (zyski), trzeba włożyć (koszty) - nie odwrotnie. Przyjrzyj się temu równaniu i samodzielnie odpowiedz na pytanie, które elementy jesteś w stanie kupić za swój czas, a za które wolisz zapłacić gotówką.

A jakie jest Twoje zdanie na ten temat? Czy uważasz, że sukces w social media można odnieść za darmo? Czekam na Twój komentarz poniżej.

Foto: Flickr.com

DODANO: 21.08.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs