Hashtagi na Facebooku - pomogą czy zaszkodzą?

Facebook wprowadził hashtagi # znane z portalu Twitter. I o dziwo, u nas też już działają! Wprowadzenie tej nowej opcji umożliwia śledzenie oraz indeksowanie rozmów na podstawie tematów. Warto więc zastanowić się, czy i jak można je sensownie wykorzystać.

Strach ma wielkie oczy

Jak zwykle przy jakichkolwiek zmianach, z chwilą publikacji informacji o wprowadzeniu hashtagów, pojawiło się tyle samo komentarzy pozytywnych, co negatywnych. Hashtagi, czyli słowa poprzedzone znakiem #, mają pomóc użytkownikom w znajdowaniu treści w serwisie. Każdy wyraz oznaczony # będzie odsyłał do wpisów dotyczących tylko w tego otagowanego tematu. Czy sprawdzą się na Facebooku?

Jedna z bardziej popularnych teorii mówi, że hashtag na Facebooku wprowadzono po to, aby walczyć z konkurencją, czyli Twitterem. I choć może być w tym sporo prawdy, w końcu decyzja ta na pewno zaostrzy rywalizację między tymi dwoma portalami, nie będę zajmować się tą kwestią. Mnie interesuje bardziej to, co to zmiany oznaczają dla użytkowników oraz marketerów.

Hastagi na Facebooku

Przeciwnicy facebookowych hashtagów uważają, że hashtagi zostały wymyślone dla Twittera, tam się sprawdzają i tam też powinny zostać. Niemal od razu pojawiły się fanpage popierające tę koncepcję, np. This is not Twitter. Hashtags don’t work here czy Hashtags are for Twitter. Jednak mają one wspólnie jedynie kilkanaście tysięcy fanów, co nie stanowi zbyt pokaźnej liczby. Czyżby więc sami uczestnicy oczekiwali na te zmiany?

Hashtagi na Facebooku nie taki straszne, jak je malują

Mnie to specjalnie nie dziwi. Każdy, kto usiłował kiedykolwiek wyszukać interesujący go temat za pomocą facebookowej wyszukiwarki wie, że nie należy to do łatwych zadań. Bowiem jedną z najsłabszych stron Facebooka jest brak sensownej wyszukiwarki. A hashtagi mocno pomogłyby w znajdywaniu i porządkowaniu wiadomości. Bo w końcu o organizację treści tutaj się rozchodzi. Będzie można śledzić, przeszukiwać i odwiedzać konkretne tematy, które nas interesują, a nie wyłącznie, tak jak teraz, profile. Jest to z pewnością ogromna zmiana, koło której nie da się przejśc obojętnie.

Do tej pory Facebook służył głównie do komunikowania się z rodziną czy znajomymi. Wprowadzenie hashtagów pozwoli na stopniowe przekształcenie się w narzędzie do śledzenia trendów i wiadomości. Pojawiają się nawet opinie, że te zmiany zmienią Facebooka w „najlepszą spersonalizowaną gazetę” w sieci.

Zmiana w sposobie komunikacji z fanami

Hashtagi na Facebooku to również zmiana w prowadzeniu komunikacji na profilach firmowych. Obecnie komunikacja ta nie tworzy narracji (przynajmniej w większości przypadków). Użytkownik styka się z informacjami o marce głównie w newsfeedzie, bardzo rzadko wchodzi na stronę, aby zapoznać się z szerszym kontekstem. Siłą rzeczy więc komunikacja prowadzona jest w taki sposób, aby jeden post sam w sobie stanowił całość. Rzadko przywołujemy inne informacje, komunikacja nie odnosi się sama do siebie.

Wprowadzenie hashtagów pomogłoby użytkownikom w docieraniu do podobnych postów, dotyczących tego samego tematu, np. konkursu, promocji, wydarzenia. To również wymusza pewną zmianę w prowadzeniu komunikacji przez administratorów.

#Ogrom #hasthagów

Jest tutaj pewne ryzyko, a mianowicie zbyt duża ilość tagów w jednym komunikacie. Tagi bowiem działają podobnie, jak słowa kluczowe w pozycjonowaniu. Jednak na pewno nie tędy droga.

Hashtagi - złe użycie

Pomijam kwestie estetyczne i trudności, z jaką się czyta coś takiego. Taki komunikat nie wnosi żadnych informacji, nic nie mówi użytkownikom. Nie możemy zapominać, że użytkownicy nie są botami. Komunikacja więc powinna być skierowana przede wszystkim do ludzi.

Na razie trudno powiedzieć, czy hashtagi na Facebooku przyniosą więcej pożytku czy zamieszania. Tak naprawdę wiele zależy od tego, jak będziemy ich używać. Jeśli będą stosowane umiarkowanie i sensownie, może nam to pomóc w organizowaniu informacji. Jednak jeśli komunikacja na FB zmieni się w ciąg tagów bez contentu, to tak naprawdę nic nam to nie da.  Poczekamy, zobaczymy...

foto: https://www.flickr.com/photos/designtrophia/

DODANO: 14.06.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs