Facebook Graph Search nadchodzi

Facebook Graph SearchNowe narzędzie, którego zadaniem jest ułatwienie poruszania się po danych facebooka zaprezentowane zostało przez zespół Marka Zuckerberga na konferencji prasowej 15 stycznia bieżącego roku. Choć póki co aplikacja dostępna jest jedynie w wersji testowej (ma się to zmienić jeszcze w tym roku), już teraz widać, że wydatnie wpłynie ona na zachowanie użytkowników portalu, zarówno tych którzy posługują się nim prywatnie, jak i tych, którzy używają go do celów biznesowych. Dla tych pierwszych Facebook Graph Search ma stać się trzecim – obok osi czasu i strumienia wiadomości – filarem  codziennej aktywności. Tym drugim narzędzie to dostarczy przede wszystkim metod zwiększania efektywności facebookowych kampanii marketingowych.

Jak to działa

Facebook Graph Search działać będzie na podobnych zasadach jak inne wyszukiwarki internetowe. Przestrzenią jego poszukiwań będzie profil korzystającego z niej użytkownika facebooka, jak również profile jego znajomych oraz wszystkie dane na temat innych użytkowników, które nie zostały objęte ochroną prywatności. Chociaż FGS nie pozwoli na dokładne prześwietlenie profilu każdego fejsbukowicza na ziemi, niewątpliwie umożliwi zdobywanie wielu informacji cennych z marketingowego punktu widzenia.

Facebook Graph Search w komunikacji z klientem

Za pomocą FGS będziemy mogli dowiedzieć się np., kto spośród mieszkańców dowolnego miasta lubi słuchać rocka, kto polubił fanpage poświęcony motoryzacji, kto jest wegetarianinem, kto lubi pizzę, kto jest ateistą, kto lubi oglądać amerykańskie seriale kryminalne, a kto kino offowe. Dzięki nowej wyszukiwarce będziemy więc mogli z łatwością namierzyć osoby potencjalnie zainteresowane naszą ofertą oraz dostosować komunikat marketingowy do zainteresowań  czy poglądów odbiorców.

Facebook Graph Search i zarządzanie fanpage’em

Drugą ważną funkcją, jaką w e-marketingu pełnić może FGS jest pomoc w zarządzaniu naszym profilem firmowym. Jest to znakomita alternatywa dla osi czasu jeśli chodzi o odszukiwanie tego, co w przeszłości zdarzyło nam się opublikować, udostępnić, polubić czy skomentować. Nie mniej istotna jest możliwość prześledzenia aktywności naszych fanów, ich komentarzy czy reakcji na zamieszczane przez nas treści. Facebook Graph Search pozwala uniknąć spędzania długich godzin na odsiewaniu tego, co dla nas nieistotne i ułatwia prowadzenie automonitoringu. Dzięki niemu łatwiej nam będzie obrać zrównoważoną, spójną i świadomą strategię komunikacyjną.

Zagrożenia

Wraz z dobrodziejstwami Facebook Graph Search nadejdą jednak także nowe zagrożenia. Należy bowiem pamiętać, że i nasz fanpage stanie się bardziej narażony na ataki „obcego wywiadu”. Wystarczy, że do grona naszych fanów albo pracowników należeć będą osoby odznaczające się na facebooku cechami z punktu widzenia naszego wizerunku niepożądanymi. Z łatwością ktoś nieżyczliwy będzie mógł tę informacje znaleźć i wykorzystać przeciwko nam. Zagrożenie, o którym tu mowa, ilustruje pochodzący z wersji testowej screen z wynikami FGS dla zapytania „aktualni pracodawcy osób lubiących rasizm”:

Facebook Graph Search w praktyce

Jakkolwiek Facebook Graph Search może być wykorzystywany do różnych, nie tylko szczytnych, celów, pewne jest jedno: jego pojawienie się spowoduje, że znaczenie komunikacji z klientem za pośrednictwem facebooka jeszcze bardziej wzrośnie. Nasze działania marketingowe prowadzone tym kanałem zyskają na precyzji, ale jednocześnie wymagać będą od nas większego wyrafinowania i kompetencji. Nade wszystko zaś nadchodząca zmiana wymusi na nas wzmożoną czujność. Przygotujmy się więc na to, że już wkrótce będziemy musieli zwiększyć nakłady czasu (a być może i pieniędzy) przeznaczane na prowadzenie naszego fanpage’a.

Foto:  actualfacebooksearches.tublr.com

 

 

DODANO: 9.05.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs