Czy to koniec aplikacji konkursowych na Facebooku?

Zmienił się regulamin Facebooka odnośnie przeprowadzania konkursów. Od teraz można już legalnie organizować konkursy na Facebooku bezpośrednio na tablicy, nie używając do tego aplikacji. Czy ta rewolucyjna zmiana oznacza koniec aplikacji konkursowych?

Konkursy na Facebooku już bez aplikacji

Kilka dni temu Facebook ogłosił zmianę regulaminu – od dziś administratorzy mogą prowadzić konkursy na Facebooku bez użycia aplikacji. Choć wcześniej zdarzało się to dość często, to odbywało się to nielegalnie. A takie działania groziły nawet usunięciem fanpage'a za naruszenie regulaminu. Teraz administratorzy nie muszą się martwić, co z pewnością cieszy niejednego z nich. A dla kogo ta zmiana nie jest korzystna?

W kogo uderzy zmiana?

Zmiana regulaminu najbardziej uderzy w firmy oferujące gotowe aplikacje. Z takich szablonów najczęściej korzystały małe firmy/marki, których nie stać było na samodzielne wykonanie aplikacji bądź zlecenie jej przygotowania firmie zewnętrznej. Korzystali więc dość często z gotowych rozwiązań. Teraz nie muszą już tego robić, ponieważ za darmo, bez żadnych dodatkowych narzędzi, można prowadzić konkurs na tablicy fanpage'a. Są oczywiście pewne ograniczenia, np. nie będzie można prosić fanów o to, by w ramach konkursu oznaczyli się na zdjęciu, które w żaden sposób nie jest z nimi związane. Ale z powodzeniem można używać lajków jako metody głosowania, czy wykorzystywać komentarze w celu udzielania odpowiedzi na pytanie konkursowe. Więcej o zmianach można poczytać TUTAJ.

Facebook argumentuje, że zmiana ma na celu ułatwienie życia małym firmom i zapewnienie możliwości prowadzenia konkursów nawet tym najmniejszym. Ale czy o to tylko chodzi?

Facebook altruista?

Można się łudzić, że Facebook wyciągnął rękę do małych graczy z pobudek czysto altruistycznych. Jednak czy Facebook kiedykolwiek robi coś bezinteresownie? We wszystkich swoich zmiana upatruje korzyści.

Na czym tutaj zarobi? Na promocji. Większość aplikacji ma bowiem mechanizmy, które sprawiają, że informacja o konkursie rozprzestrzenia się wirusowo. Facebook nic więc na tym nie zarabiał. A organizowanie konkursów na tablicy wiąże się z tym, że trzeba będzie zapłacić za promocję postów, aby informacja dotarła do szerokiego grona odbiorców. Proste?

Czy aplikacje konkursowe znikną z Facebooka?

Pytanie pojawia się, czy w związku ze zmianami aplikacje konkursowe całkowicie znikną z Facebooka. Skoro można organizować konkursy na Facebooku bez ich wykorzystania, wydaje się to prostszym, a przede wszystkim tańszym rozwiązaniem. Jednak nie zapominajmy o możliwościach, jakie daje nam aplikacja:

  • po pierwsze zbiera dane osobowe o fanach biorących udział w konkursie; dane te można później wykorzystać w inny sposób.
  • po drugie ważny jest tu aspekt wizerunkowy. O ile nikt nie spodziewa się po małej firmie inwestowania w kosztowne, ale atrakcyjne graficznie aplikacje, to od dużych graczy tego właśnie się oczekuje. Aplikacja jest elementem wizerunku i powinna być z nim zgodna. Taka aplikacja wygląda profesjonalnie, a profesjonalizmu oczekujemy od dużych firm czy marek.
  • po trzecie prowadzenie konkursu na tablicy jest pracochłonne i zarządzanie nim wymaga dużo czasu. Przy małych fanpage'ach jest to do ogarnięcia, ale przy dużych jest to niemożliwe.

Tak więc możemy być pewni, że konkursy na Facebooku nadal będę prowadzone za pomocą aplikacji. Oczywiście zmniejszy się ich liczba, ale nie znikną całkowicie. Zobaczymy, jak do zmiany podejdą fani. Jak myślisz, będą oni woleli konkursy prowadzone za pomocą aplikacji czy te organizowane na tablicy?

foto: flickr

DODANO: 30.08.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs