Buzz marketing - szum, który na pewno nie popsuje Wam słuchu

rozmowa dwóch osób, czyli marketing szeptany w praktyceNie każdy zdaje sobie pewnie sprawę z tego, że istnieje taki szum, który ma wyjątkowo korzystny wpływ na postrzeganie i rozwój marki. Nie powoduje on zakłóceń w relacjach z klientem ani nie przyczynia się do pogorszenia wyrazistości sygnałów i komunikatów, wysyłanych przez markę do konsumentów. Szum ten ma unikalne właściwości: potrafi rozpowszechniać pozytywne cechy produktów, zwiększać zainteresowanie marką, budować dobre skojarzenia z daną firmą. Ma także swoją własną nazwę – jest to buzz marketing.

O co tyle szumu, czyli czym właściwie jest marketing szeptany

Marketing szeptany (Word of Mouth Marketing), zwany także marketingiem plotki (buzz marketing), to jedna z metod promocji i rekomendacji, której działanie opiera się na wywoływaniu jak największego szumu wokół określonej marki, usługi czy firmy. Tworzy się go za pomocą atrakcyjnych, oryginalnych, a nawet dość kontrowersyjnych komunikatów, które mają zainicjować dyskusje na temat produktów, zachęcić odbiorców do udzielania szczerych wypowiedzi i ułatwić wymianę opinii. Sposób ten jest chętnie wykorzystywany przez specjalistów z branży e-marketingu nie tylko, ze względu na jego efektywność, ale także kwestie ekonomiczne. Tworzenie szumu medialnego jest – mówiąc wprost – opłacalne i przynosi wymierne korzyści.

Mechanizm działania marketingu szeptanego

Sposób działania buzz marketingu jest stosunkowo prosty. Jak się okazuje, większość ludzi przed dokonaniem zakupów poszukuje pozytywnych rekomendacji u swoich znajomych, rodziny czy na forach internetowych. Szczere opinie innych wzbudzają największe zaufanie u konsumentów i mają znaczący wpływ na ich decyzje zakupowe.Marketing szeptany bazuje także na ludzkiej skłonności do dzielenia się interesującymi informacjami z innymi. Lubimy opowiadać o naszych doświadczeniach, związanych z działalnością danej firmy, dyskutować o słabych i mocnych stronach produktów, które mieliśmy okazję wypróbować. A każda rozmowa przyczynia się do rozprzestrzeniania recenzji. A mają one o wiele większą siłę oddziaływania na decyzje o korzystaniu z oferty sprzedażowej niż najbardziej chwytliwe hasła reklamowe, stworzone przez profesjonalistów.

Formy przekazu komunikatów w buzz marketingu

O ile tradycyjna plotka, przekazywana z ust do ust, nie wymaga żadnych działań ze strony fachowców, o tyle inne formy przesyłania komunikatów - już tak.

Jednym z ważniejszych obszarów promocji jest marketing internetowy, dlatego specjaliści coraz chętniej i częściej wykorzystują jego kanały do prowadzenia skutecznych akcji promocyjnych. Skupiają swoje działania głównie na forach internetowych, gdzie internauci szukają porad, odpowiedzi użytkowników i obiektywnych opinii o produktach, które chcieliby kupić. Wywołują interesujące dyskusje, nadają odpowiedni kierunek rozmowom, angażują do udzielania się i wypowiadania swojego zdania.  W ten sposób powstają szczere i wartościowe rekomendacje, które są jednymi z najważniejszych źródeł informacji i cieszą się ogromnym zaufaniem.

Rosnącym zainteresowaniem cieszą się również blogi. Ich twórcy mogą dzielić się własnymi, szczerymi opiniami o przetestowanych produktach ze swoimi czytelnikami. A ci mogą je z kolei rozpowszechniać wśród znajomych i rodziny. Taki proces może trwać naprawdę długo i przynieść wymierne korzyści, dlatego właściciele firm coraz chętniej zapraszają bloggerów do współpracy lub zakładają własne blogi.

Niestety, wśród komentarzy na temat produktów mogą pojawić się także nieprawdziwe i niepożądane wpisy. Szum, który powstaje wokół nich ma bardzo szerokie oddziaływanie i jest niestety trudny do zagłuszenia lub zniwelowania, dlatego warto skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów z branży e-marketingu, którzy skutecznie załagodzą jego skutki.

Jak zatem wytworzyć efektywny szum?

Najważniejszą kwestią, o jakiej należy pamiętać przy wykorzystywaniu buzz marketingu, jest zachowanie umiaru. Nieumiejętnie stworzony szum może przynieść więcej szkody niż pożytku firmie, dlatego musi być wywołany w sposób przemyślany, subtelny i kreatywny. Połączenie tych trzech cech zwiększa prawdopodobieństwo, że potencjalni klienci zainteresują się komunikatem, podzielą się nim z innymi i tym samym przyczynią się do utrwalenia pożądanego obrazu danej firmy. Warto pamiętać, że marketing internetowy, ma obecnie ogromną siłę oddziaływania. Jeżeli popełnimy błąd to internauci mogą nie tylko odwrócić się od firmy, ale także skutecznie zniechęcić do niej innych klientów. Warto zatem zaufać profesjonalistom, którzy opracują i wdrożą właściwą strategię, zajmą się monitoringiem opinii oraz wytworzą pozytywny i efektywny szum.

Foto: sxc.hu

 

DODANO: 29.03.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs