Buzz marketing – szept, który rozbrzmiewa w sieci

buzz marketing rozbrzmiewa w sieciDo niedawna szept był jednoznacznie kojarzony z niemal bezdźwięcznym mówieniem. Ludzie wykorzystywali tę umiejętność po to, aby przekazywane przez nich komunikaty docierały wyłącznie do osób, znajdujących się w pobliżu nadawcy. Od momentu, w którym buzz marketing stał się jednym z narzędzi promocji, szept zyskał nowe znaczenie i donośny ton, który rozbrzmiewa pełnią mocy w sieci.

 

Internet – miejsce, w którym marketing szeptany brzmi najlepiej

Wpływ nowych mediów na nasze codzienne życie jest odczuwalny na każdym kroku. Przykładów jest wiele. Coraz częściej, gdy nam coś dolega, chętniej sięgamy po poradę do wyszukiwarki Google niż udajemy się do lekarza. Jeśli potrzebny jest nam fachowiec to wielokrotnie pierwszym krokiem, jaki wykonujemy, jest przeszukiwanie forów internetowych w celu znalezienia rekomendacji. W sytuacji, kiedy nie jesteśmy pewni czy warto zainwestować w reklamowany produkt, bardzo często szukamy opinii na blogach, firmowych fanpage’ach i serwisach opiniotwórczych.

Internet stał się obszarem, w którym marketing szeptany miał szansę się zaadaptować i wydobyć z siebie symfonię różnorodnych komunikatów. Ich forma ma ogromny wpływ na zasięg działania, wywołanie zainteresowanie czy sposób odbioru, dlatego warto dowiedzieć się, jak komponować dobre komunikaty marketingowe i tworzyć efektywny buzz marketing.

Komunikaty marketingowe, które odbijają się szerokim echem w Internecie

O tym, czym jest marketing szeptany oraz jakie korzyści przynosi umiejętne wykorzystanie jego możliwości, pisałam TUTAJ. W tym artykule postaram się wyjaśnić, w jaki sposób przygotować skuteczne działania buzz marketingowe oraz wskazać najważniejsze kanały komunikacji z klientami.

Przygotowanie skutecznych akcji promocyjnych z wykorzystaniem szumu marketingowego nie jest proste. Tylko profesjonalnie stworzone komunikaty będą wzbudzały pozytywne emocje, zainteresowanie, zachęcą do kupna produktu oraz do dzielenia się opinią o nim z bliskimi. Aby działania buzz marketingowe przyniosły wymierne korzyści, powinny spełniać podstawowe założenia:

  • komunikaty marketingowe muszą być prawdziwe i wiarygodne – informacje, które podajemy na temat produktów/marek/firm powinny być rzetelnie sprawdzone, obiektywne i zgodne ze stanem faktycznym
  • tworzone treści muszą być dopasowane do grupy docelowej – konieczne jest zatem dokładne poznanie potrzeb odbiorców
  • miejsca, w których będziemy prowadzić działania buzz marketingowe muszą być dobierane, tak, aby docierały do odpowiedniego targetu, a zarazem jak największej grupy odbiorców
  • komunikaty marketingowe powinny być profesjonalne, atrakcyjne pod względem formy, kreatywne, interesujące czytelnika oraz wyczerpujące temat
  • treść komunikatów powinna być przekazywana takim językiem, jakim posługuje się grupa docelowa
  • w akcjach promocyjnych należy wystrzegać się jakichkolwiek przejawów manipulacji, spamowania i oczerniania konkurencji – bezwzględnie należy przestrzegać netykiety
  • komunikaty marketingowe nie powinny mieć nachalnego, ostrego tonu, który wzbudza niechęć i podejrzenia
  • wszelkie działania buzz marketingowe powinny być przeprowadzane stopniowo, regularnie i długofalowo

Obszary, na których działania buzz marketingowe mają najlepszy wydźwięk

Jedną z najważniejszych kwestii, jaką koniecznie należy uwzględnić przy planowaniu akcji promocyjnej w Internecie, jest dobór kanałów, za pomocą których marketing szeptany będzie mógł rozbrzmieć pełnią dźwięków. Do dyspozycji mamy:

  • fora internetowe i grupy dyskusyjne – to miejsca, w których toczy się większość dyskusji tematycznych, dlatego są one wyjątkowo chłonne i podatne na wszelkie działania promocyjne. To właśnie tutaj pojawia się największa liczba komunikatów sponsorowanych, linków, odnośników do stron. Jeśli chcemy prowadzić działania buzz marketingowe na forach internetowych i grupach dyskusyjnych, to warto pamiętać o tym, by:
    • inicjować rozmowy w przemyślany, ciekawy, kreatywny sposób
    • wypowiadać się regularnie w sposób rzetelny, szczery, kulturalny, nieagresywny
    • odpowiadać na zadane pytania, rozwiewać wątpliwości, doprecyzowywać niejasne stwierdzenia
    •  nie tworzyć kilku fikcyjnych użytkowników (adres IP jest bardzo łatwy do zweryfikowania)
    • specjalizować się w danym temacie, posiadać obszerną wiedzę na temat marki i produktu
    • odpisywać zarówno na pozytywne, jak i negatywne komentarze
    • posługiwać się takim językiem, jakiego używa dana społeczność internetowa
  • serwisy społecznościowe – to miejsca, które idealnie nadają się do kreowania wizerunku firmy poprzez buzz marketing. Wpływ serwisów społecznościowych jest obecnie bardzo znaczący - użytkownicy dzielą się tutaj poglądami, zadają pytania, wymieniają się opiniami, a tym samym tworzą szum medialny wokół marki i produktu. W tym wypadku konieczne jest wyszukiwanie potencjalnych klientów, śledzenie postów na fanpage’ach tematycznych oraz inicjowanie wymiany szczerych komentarzy pomiędzy internautami
  • serwisy opiniotwórcze – strony te zostały stworzone po to, aby klienci mogli znaleźć tam obiektywne informacje na temat firm, usług i produktów. To miejsca, w których pojawia się ogromna ilość rekomendacji, a jednocześnie idealna płaszczyzna do prowadzenia skutecznych działań marketingowych

Efektywny buzz marketing jest niczym przyjemna melodia – wpływa pozytywnie na odbiorcę, dostarcza mu odpowiednich bodźców. Jego działanie nie jest nachalne, sztuczne. Skomponowanie dobrych komunikatów oraz przeprowadzenie kampanii wymaga doświadczenia, umiejętności, intuicji, a także poświęcenia sporej ilości czasu. Jeśli nie czujemy się na siłach do poprowadzenia efektywnych działań buzz marketingowych, to warto wówczas skorzystać z pomocy profesjonalnych firm. Specjaliści nie tylko dokonają analizy Twojej marki, ale także opracują i wdrożą skuteczną strategię, dzięki której szepty, dotyczące Twojej firmy oraz jej produktów, zostaną usłyszane przez obszerną i właściwie dobraną grupę odbiorców.

 Foto: http://www.sxc.hu/

 

DODANO: 20.05.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs