5 wskaźników, którymi zmierzysz skuteczność marketingu

jak mierzyć skuteczność marketinguTen artykuł troche się zestarzał :) Nową, zaktualizowaną wersję znajdziesz na blogu arturziolkowski.pl

Pojęcie skuteczności nierozerwalnie łączy się z e-marketingiem. Każda agencja marketingowa czy też każdy marketer, chcąc zareklamować swoje usługi, oznajmi Ci przede wszystkim, że ich działania są skuteczne. Ale co to naprawdę oznacza?

Czy na pewno wiesz, jak mierzyć skuteczność marketingu internetowego? Oto 5 wskaźników marketingowych, jakie warto znać i śledzić.

Zacznijmy od tego, że skuteczność nie oznacza tego samego dla różnych działań e-marketingowych. Inaczej mierzy się skuteczność strony internetowej, inaczej skuteczność reklamy bannerowej, jeszcze inaczej e-mail marketingu, czy działań w social media. W tym artykule skupimy się na wskaźnikach, które pozwolą Ci określić całościową skuteczność Twoich działań marketingowych.

Ilość wygenerowanych lead’ów

Jeśli prowadzisz biznes usługowy lub działasz w sektorze B2B, ten wskaźnik będzie miał dla Ciebie kolosalne znaczenie. Lead to bezpośredni kontakt do osoby wstępnie zainteresowanej zakupem Twojej usługi lub produktu. Co istotne, lead powinien być wygenerowany na skutek Twoich konkretnych działań. Potencjalny klient musi mieć świadomość istnienia Twojej oferty. Kupując bazę kontaktów nie generujesz leadów.

Przykładowo w przypadku sklepu internetowego lead’em można określić tych klientów, którzy trafią na stronę konkretnego produktu lub pozostawią swój adres na liście subskrypcyjnej. Jednak w sektorze B2C ten wskaźnik ma zdecydowanie mniejsze znaczenie, ponieważ sprzedaż zazwyczaj odbywa się bez konieczności osobowego kontaktu z klientem.

Zatem podstawową miarą skuteczności działań marketingowych Twojej firmy będzie ilość zdobytych bezpośrednich kontaktów do klientów z Twojej grupy docelowej.

Ilość wygenerowanych zamówień

Ten wskaźnik jest zdecydowanie bardziej przydatny jeśli prowadzisz sklep internetowy lub inny rodzaj biznesu B2C. Całkowita liczba wygenerowanych zamówień odpowie na pytanie ilu Twoich potencjalnych klientów zdecydowało się skorzystać z przedstawionej im oferty, na ile Twoja oferta odpowiada na potrzeby Twojej grupy docelowej.

W przypadku sklepu internetowego ten wskaźnik może być tożsamy z ilością zamówień opłaconych. Jednak w biznesie usługowym lepiej brać pod uwagę złożone zamówienia, chodzi bowiem o skuteczność oferty.

Wskaźnik konwersji

Jest to bardzo pojemy termin. Jednak  ogólnie można go zdefiniować jako zamianę ogółu zdarzeń w zdarzenia spełniające nasz cel. Ważne jest więc jasne i precyzyjne wyznaczenie celu naszych działań.

Zatem przykładowo konwersję możemy policzyć:

  • dzieląc ilość zamówień przez ilość leadów – taki wskaźnik pozwoli określić skuteczność Twojego działu sprzedaży,
  • dzieląc ilość zamówień przez ilość odwiedzin na stronie www  – dzięki tej liczbie poznasz skuteczność swojego sklepu internetowego lub landing page.

Średni koszt pozyskania Klienta

To jeden z kluczowych wskaźników marketingowych dla każdej osoby decyzyjnej w sprawach marketingu firmy. Aby go policzyć, należy podzielić całość wydatków reklamowych w danym okresie przez ilość zdobytych w tym okresie zamówień.

Wynik tego działania pokaże ile dokładnie „płacimy" za jednego klienta. Jest to wartość, którą należy znać konstruując budżet na działania marketingowe, czy też oceniając skuteczność konkretnej akcji promocyjnej.

Król analizy marketingowej, czyli ROI (Return On Investment)

Zwrot z inwestycji to pojęcie znane nie tylko z analityki marketingowej. Jeśli kiedykolwiek zdarzyło Ci się inwestować np. na giełdzie, na pewno obiło Ci się ono o uszy. Jest to wskaźnik rentowności danej inwestycji.

W marketingu jest to nic innego jak wypracowany w danym okresie zysk podzielony przez ogół wydatków na działania promocyjne i wyrażony w procentach. ROI pozwala odpowiedzieć na pytanie „czy dobrze wydałeś swój budżet?”, ”ile Twoja firma zarobiła na działaniach marketingowych?”.

Powyżej zaprezentowane wskaźniki to tylko podstawy analityki działań marketingowych – będziemy ten temat rozwijać w kolejnych wpisach. Niemniej, okresowe mierzenie tych wskaźników dla poszczególnych kampanii i działań e-marketingowych pozwoli Ci podejmować znacznie bardziej trafne i świadome decyzje.

Jakie są Twoje sposoby na mierzenie skuteczności marketingu? Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzach.

Foto: sxc.hu

DODANO: 4.03.2013r.
KOMENTARZE: Facebook - , Disqus - 0

komentarze

Marketing, reklama
i komunikacja w sieci!

fb rs